سیاست جنایی تقنینی و اجرایی ایران در مقابله با جرم سازمان یافته قاچاق مواد مخدر از مرزهای ج.ا.ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قرار گرفتن ج.ا.اایران در همجواری هلال طلایی تولید و قاچاق مواد مخدر، باعث افزایش این پدیده در مرزهای کشور گردیده است؛ به طوری که مبارزه با این موضوع، نیازمند برنامه‌ریزی مدون و اتخاذ سیاست‌های جنایی متناسب با اقدامات اجرایی است. البته، طی سالهای گذشته به دلیل ناهماهنگی‌های صورت گرفته در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر از طرف سیاست‌گذاران جنایی این حوزه و اقدامات اجرایی انجام گرفته از طرف نیروهای متولی مبارزه با این پدیده، شاهد افزایش قاچاق مواد مخدر بوده‌ایم. با در نظر گرفتن این موضوع، هدف از نگارش پژوهش حاضر بررسی سیاست جنایی تقنینی و اجرایی ایران در مقابله با جرم سازمان یافته قاچاق موادمخدر از مرزهای ج.ا.ایران است.

روش تحقیق

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر شیوه نگارش، توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات موردنظر از طریق مطالعه کتابخانه ای با مراجعه به منابع علمی دانشگاهی و پایگاه های اینترنتی جمع آوری شد.

یافته ها

یافته‌ها نشان می‌دهد ناهماهنگی سیاست تقنینی با سیاست جنایی اجرایی (اقدامات پلیسی) در حوزه جرم انگاری موادمخدر، کاهش تمرکز لازم در رفع عوامل جرم‌زای قاچاق موادمخدر و کم توجهی در مرتفع نمودن محرومیت‌های مناطق مرزی(فقر و بیکاری) از عوامل موجد قاچاق موادمخدر در مرزها طی سال‌های گذشته بوده است.

نتایج

نتایج حاکیست در هر برهه زمانی که ناهماهنگی بین قوای مقننه و اجرایی کشور در جهت مقابله با قاچاق مواد مخدر به وجود آمده، شاهد افزایش قاچاق مواد مخدر در مرزها بوده ایم؛ لذا، مقنن ج.ا.ایران در تاریخ 12/7/1396 به منظور هماهنگی و انسجام بیشتر سیاست تقنینی با سیاست اجرایی (اقدامات پلیس) کشور، در بازنگری مجدد، ماده واحده‌ای به منظور مقابله کارآمد با قاچاق موادمخدر در مرزها، به قانون مبارزه با موادمخدر(مصوب1389) الحاق نمود؛ که این اقدام، نشان دهنده عزم راسخ قوه مقننه در جهت همسویی با سیاست جنایی اجرایی کشور می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p2374286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!