اثرات سایتوتوکسیسیتی و پروآپوپتوزی عصاره اسپیرولینا پلاتنسیس بر رده سلولی PC-3 آدنوکارسینومای پروستات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در بین مردان به شمار می رود که میزان بروز و مرگ و میر ناشی از آن به صورت روز افزون در حال افزایش است. در تحقیق حاضر اثرات سایتوتوکسیسیتی و پروآپوپتوزی عصاره اسپیرولینا پلاتنسیس بر رده سلولی PC-3  آدنوکارسینومای پروستات مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، با تیمار سلول های سرطانی پروستات رده PC-3 در چهار گروه آزمایشی با غلظت های 400، 200، 100 و 50 میکروگرم/ میلی لیتر عصاره اسپیرولینا و انکوبه شدن در زمان های 24 و 48 ساعت، میزان سایتوتوکسیسیتی با روش رنگ سنجی MTS (3-(4,5-Dimethylthiazol-2-yl)-5-(3-Carboxymethoxyphenyl)-2-(4-Sulfophenyl)-2H-Tetrazolium, Inner Salt) و میزان القا آپوپتوز به وسیله دستگاه فلوسیتومتری با کیت آنکسین-پروپیدیوم یدید (Annexin-PI) طبق دستورالعمل کیت در هر دو زمان انکوباسیون مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزارversion 16  SPSS، نرم افزار  FlowJoو آزمون ANOVA و تست دانکن انجام شد.

نتایج

در گروه های آزمایشی تحت تیمار با عصاره اسپیرولینا، توان زیستی سلول ها نسبت به گروه کنترل کاهش را نشان داد، حال آنکه این کاهش در گروه آزمایشی100 میکروگرم/ میلی لیتر در هر دو زمان انکوباسیون محسوس تر بود(0/0071> P). افزایش وقوع آپوپتوز نیز در گروه های آزمایشی تحت تیمار نسبت به گروه کنترل چشم گیر بود. حال آنکه این افزایش نسبت به گروه کنترل در غلظت 200 میکروگرم/ میلی لیتر در زمان انکوباسیون 24 ساعته(0/0331≤  P)  و غلظت 100 میکروگرم/ میلی لیتر در زمان انکوباسیون 48 ساعته(0/0502> P)  قابل توجه تر بود.

نتیجه گیری

عصاره اسپیرولینا در غلظت های مشخص باعث کاهش رشد سلولی و افزایش القاء آپوپتوز در سلول های سرطانی پروستات رده PC-3 می شود. شواهد نشان می دهد که اسپیرولینا می تواند به عنوان یک ماده ضد سرطان در راستای درمان سرطان پروستات به کار رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
4180 تا 4188
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!