مقایسه اثربخشی مدل پرما با زوج درمانی رفتاری تلفیقی بر مشکلات باروری زوجهای تحت درمان ناباروری: یک پروتکل کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مداخلات روانشناختی ممکن است مشکلات باروری را کاهش دهد. خلق مثبت، سیالیت، معنا، رابطه مثبت و موفقیت (پرما) یک مداخله شناختی محسوب شده و زوج درمانی یکپارچه-رفتاری (IBCT) نیز یک مداخله رفتاری به شمار می آید. مداخلات روانشناختی مناسب در درمان ناباروری مهم هستند.

هدف

هدف از این مطالعه، مقایسه اثر بخشی زوج درمانی مدل پرما و رفتاری تلفیقی بر مشکلات باروری زوجین تحت درمان ناباروری بود.

مواد و روش ها

محتوای بسته مداخلات براساس مروری بر متون و نظرات متخصصین رشته های مرتبط تهیه شد. در این مطالعه کارآزمایی بالینی موازی، 42 زوج تحت درمان ناباروری به طور تصادفی در سه گروه (14 زن و 14 شوهر) تقسیم می شوند. گروه 1 مدل PERMA، گروه 2 مداخله IBCT و گروه سوم به عنوان گروه کنترل برنامه های آموزشی درمان ناباروری را دریافت خواهند کرد. متغیر پیامد اصلی مشکلات باروری می باشد که با پرسشنامه مشکلات باروری Fertility Problems Inventory در ابتدای مطالعه، اتمام مداخله هفته 5 و هفته 9 مطالعه بررسی خواهند شد. متغیر پیامد اصلی دیگر رضایت از روش مداخله است که در هفته های 5 و 9 ارزیابی می شود. متغیر پیامد ثانویه تست مثبت بارداری در هفته 12 سنجش خواهد شد. هر سه گروه مداخلات را به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی (از طریق واتساپ) دریافت می کنند.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نگرانی های اجتماعی، ارتباطی، جنسی و والدی را در زوج مبتلا به ناباروری بررسی می کند. مداخله به روش ترکیبی حضوری و مجازی می تواند روش مناسبی در ارایه خدمات مشاوره ای در شیوع covid-19 باشد. مشاوره زوج در مقایسه با مشاوره گروهی می تواند نتایج بهتری در رفع مشکلات باروری ارایه دهد. این مطالعه سعی دارد تا از طریق یادگیری روابط بهتر و مهارت های حل مسیله، مشکلات باروری را در زوجین تحت درمان ناباروری کاهش دهد و ممکن است به دلیل تاثیر بر این مشکلات بر میزان بارداری و هزینه های درمان تاثیر غیر مستقیم داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1105 تا 1116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!