مدل سازی عامل بنیان پایداری اقتصادی زنجیره تامین محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن کشاورزی قراردادی، تنوع اقلیمی و مکانیزم پیشنهاد قیمت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه مدل‌سازی عامل بنیان باتوجه‌به ماهیت هوشمندی و استقلال عوامل تشکیل‌دهنده به یک ابزار موثر برای مدل‌سازی و ارزیابی سیستم‌های پیچیده تبدیل شده است. این سیستم‌های پیچیده رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که از رفتار اجزاء به‌تنهایی قابل استنتاج نیست و هربار تجربه سیستم ممکن است به نتایج متفاوتی منجر شود. در این مطالعه زنجیره‌تامین محصولات کشاورزی (ASC)، به‌عنوان نمونه‌ای از یک سیستم پیچیده متاثر از الگوهای رفتاری غیرقابل ‌پیش‌بینی فردی عامل‌ها در زنجیره بررسی می‌شود. هدف ما مدل‌سازی این سیستم پیچیده و ارزیابی نقش سیاست‌های هماهنگی کشاورزان (حق بیمه و قیمت کشاورزان قراردادی)، نقش اثرپذیری تصمیمات عامل‌ها از یکدیگر و عدم قطعیت اقلیمی و بر پایداری اقتصادی زنجیره است. عوامل این مطالعه شامل کشاورزان، عمده‌فروشان و فروشندگان هستند که این عوامل به‌طور مستقل به‌دنبال دستیابی به اهداف فردی خود در ارتباط با سایر عوامل هستند و برای تولید، توزیع و تجارت محصولات زراعی با یکدیگر ارتباط و رقابت دارند. قیمت محصولات در یک مکانیزم رقابتی تعیین می‌شود. کشاورزان برای کسب منافع خود می‌توانند برای انتخاب محصول و عمده‌فروشان و کشاورزان برای بهره‌گیری از هماهنگی با سایر کشاورزان تصمیم‌گیری می‌کنند. در نهایت فروشندگان به‌دنبال تامین تقاضای خود با کمترین هزینه‌اند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که با کاهش جذابیت سیاست‌های هماهنگی در زنجیره، کشاورزان به‌تدریج در نوسانات قیمتی ناشی از تاثیر عدم‌قطعیت‌های وجود در بازار، منابع مالی خود را از دست می‌دهند. همچنین این نتایج نشان داد که ایجاد قیمت‌های حمایتی و اثرات الگوهای رفتاری بر پایداری قیمت در ASC موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!