صلاحیت های ارتباطی مدیران پرستاری: یک مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

  مدیران پرستاری روابط گسترده ای در سازمان دارند و از آنجایی که ارتباط، کلید فرآیندها و روابط کاری جهت دستیابی به اهداف سازمانی است؛ بنابراین مدیران پرستاری باید از فرآیند ارتباطی و صلاحیت های ارتباطی آگاه باشند. صلاحیت ارتباطی مجموعه ای از دانش، مهارت ها و نگرش های نشان دهنده عملکرد شغلی است و می تواند با استانداردهای پذیرفته شده ارزیابی شود.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه مروری جامع است که با جستجوی مقالات فارسی با استفاده از کلید واژه های صلاحیت در ارتباط، شایستگی در ارتباط، مدیران پرستاری، در پایگاه های مگیران[1]، ایران مدکس[2]، سید (SID)[3]، ایرانداک[4] از سال 1388 تا سال 1399 و با جستجوی کلید واژه های Communication competency, Nursing manager, manager of nursing & Nursing management در پایگاه های PubMed, ProQuest, Google scholar, Science Direct, Scopus, Web of Science & Ovid در بازه زمانی 2009-2020 صورت گرفت.

یافته ها

پس از دریافت مطالعات طبق معیارهای ورود و خروج با بررسی دقیق عناوین و محتوا، امکان دسترسی به متن کامل و حذف موارد تکراری، متن کامل 108 مقاله باقیمانده، مورد بررسی دقیق قرار گرفت که در پایان 12 مطالعه (هفت مطالعه انگلیسی و پنج مطالعه فارسی) انتخاب گردید. با توجه به بررسی مطالعات، شش صلاحیت اصلی ارتباطی با مصادیق آن ها مشخص گردید که عبارتند از: 1- ارتباط اثربخش، 2- شناسایی ویژگی های رفتاری و شخصیتی، 3- شنونده فعال بودن، 4- ارتباط متقابل، 5- مدیریت روابط و 6- تصمیم گیری مشارکتی.

نتیجه گیری

با توجه به بررسی مطالعات صورت گرفته ارتباطات جزء یکی از مهم ترین صلاحیت های مدیریتی مدیران پرستاری در هر سه رده مدیریت (مترون، سوپروایزر و سرپرستار) برشمرده می شود. از این رو آنان برای ایجاد روابط قوی تر (تقویت ارتباطات)، حل و فصل معضلات ارتباطی و تضمین محیط کار سالم باید توجه ویژه ای به آموزش و به کارگیری صلاحیت های ارتباطی داشته باشند تا کیفیت روابط را تعیین نمایند و دستیابی به اهداف سازمان را موثرتر گردانند.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!