بررسی اثرات ژنوتوکسیک آرسنیک بر ماهی کلمه (Rutilus caspicus) با استفاده از آزمون های میکرونوکلئوس و کامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آرسنیک به عنوان یک آلاینده می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در آبزیان و انسان گردد. در پژوهش حاضر با توجه به ارزش اقتصادی و بوم شناختی ماهی کلمه دریای خزر (Rutilus caspicus)، به ارزیابی اثرات ژنوتوکسیک آرسنیک بر این گونه با استفاده از آزمون های کامت و میکرونوکلیوس در سال 1395 پرداخته شده است.

روش بررسی

  ابتدا ماهیان در معرض غلظت های 3، 6 و 9 میلی گرم در لیتر آرسنیک قرار گرفتند. یک تیمار شاهد نیز که فاقد آرسنیک بود، درنظر گرفته شد. نمونه برداری طی روزهای 3 و 7 مواجهه انجام گرفت. به منظور انجام تست میکرونوکلیوس، خون گیری طی دو نوبت انجام و فراوانی میکرونوکلیوس ها تعیین شد. برای انجام آزمون کامت از بافت آبشش ماهیان نمونه برداری و پارامترهای آسیب DNA ارزیابی شد.

یافته ها

مواجهه با آرسنیک باعث القای بروز میکرونوکلیوس ها در اریتروسیت ها و آسیب به DNA در بافت آبشش گردید. به نحوی که فراوانی میکرونوکلیوس ها و مقادیر پارامترهای آسیب در تیمارهای مواجهه یافته با آرسنیک در مقایسه با شاهد به طور معنی داری افزایش یافت (05/0≥P). میزان آسیب وارد شده وابسته به زمان و غلظت مواجهه بود. بالاترین میزان پارامترهای آسیب شامل Tail Length، Tail Moment، %Tail DNA و همچنین فراوانی میکرونوکلیوس ها به ترتیب 55/1±1/101، 64/1±11/57، 09/3±45/59 و 58/0±26/2 بود که در تیمار مواجهه یافته با 9 میلی گرم در لیتر آرسنیک مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که غلظت های تحت کشنده آرسنیک می تواند باعث بروز میکرونوکلیوس ها و القای آسیب DNA در ماهی کلمه شود. لذا، می توان بیان داشت که آرسنیک دارای اثرات ژنوتوکسیک بر ماهی کلمه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!