تحلیل کتاب سنجی و متن کاوی طرح های تحقیقاتی مصوب کووید-19 ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف 

در پاسخ به همه گیری کووید-19، پژوهشگران در سراسر جهان اقدام به انجام پژوهش مختلفی در ابعاد مختلف این بیماری نمودند، در همین راستا این پژوهش به بررسی ساختار و موضوعات طرح-های تحقیقاتی مصوب کووید-19 در ایران نموده است.

مواد و روش ها

این پژوهش با استفاده از روش های کتاب سنجی و متن کاوی و با رویکرد تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری آن، طرح های تحقیقاتی مصوب کووید-19 ایران در سال 2020 است. طرح های تحقیقاتی با جستجو در پایگاه اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی ایران (Ethics.Research.ac.ir) استخراج شده اند. متن کاوی جهت شناسایی موضوعات براساس متن عنوان انگلیسی طرح های تحقیقاتی، و با به کارگیری الگوریتم مدل سازی موضوعی در زبان برنامه نویسی پایتون انجام شده است.

یافته ها

تعداد 6641 طرح تحقیقاتی مصوب کووید-19 ایران استخراج شد که مربوط به 93 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی است. دانشگاه علوم پزشکی تهران با 687 مورد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تعداد 662 مورد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز با 351 مورد بیش ترین طرح تحقیقاتی را دارا بودند. طرح های تحقیقاتی مصوب کووید-19 ایران در دوازده موضوع: درمان، نیازهای مراقبتی کادر درمان، عوامل شدت بیماری، سلامت روانی و رفتار پیشگیری، تشخیصی و آزمایشگاهی، مطالعات ایمونولوژی، ویتامین ها و عناصر معدنی، بیماری های قلبی و عروقی، مطالعات واکسن، استرس شغلی و زندگی، تجارب پرستاران، بیماران و خانواده آنان و شیوع و علایم، دسته بندی شده است.

نتیجه گیری

نتایج این پژوهش به طور شفاف وضعیت ساختاری و موضوعی طرح های تحقیقاتی مصوب کووید-19 پژوهشگران در داخل کشور در طول همه گیری کووید-19 را نشان داده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
333 تا 344
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!