بررسی دانش، نگرش و عملکرد زنان 45-60 ساله در مورد بهداشت یائسگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

یایسگی یک تغییر طبیعی لازم در بدن زنان است. کسب دانش و نگرش کافی همراه با عملکرد مناسب درمورد یایسگی برای مواجهه بهتر با عواقب آن و ارتقای سلامت زنان دارای اهمیت است. هدف این تحقیق مطالعه دانش، نگرش و عملکرد زنان ساکن اهر- یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی- در مورد بهداشت یایسگی بود.

مواد و روش ها

یک مطالعه ی مقطعی- تحلیلی شامل زنان 45-60 سال از آبان ماه 1397 الی اسفند ماه 1398 در سه مرکز بهداشتی- درمانی اهر انجام گرفت. روش نمونه گیری در دسترس بود. پرسش نامه استاندارد که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود، برای جمع آوری داده ها، استفاده شد. آنالیز داده ها با آزمون های آماری تی مستقل (T-test) و تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS 16 انجام پذیرفت.

یافته ها 

به طور کلی مطالعه شامل 242 زن بود. بیش از نیمی از زنان شرکت کننده (67/55 درصد)، که اکثریت آن ها (6/94 درصد) متاهل بودند، تحصیلاتی در حد ابتدایی داشتند و یا بی سواد بودند. در این مطالعه میانگین نمره دانش، نگرش و عملکرد زنان در مورد بهداشت یایسگی به ترتیب 21/3 ±52/22 (از محدوده نمره قابل کسب صفر تا 25)، 27/1±81/7 (از 10 نمره قابل کسب) و 33/1± 14/2 (از 5 نمره قابل کسب) بود. در این مطالعه با تحلیل رگرسیون چندگانه نمره دانش، نگرش و عملکرد زنان در مورد بهداشت یایسگی بر اساس میزان تحصیلات تفاوت آماری معنی داری داشت (001/0 P value <).

نتیجه گیری

با اینکه دانش و نگرش زنان 45-60 سال در مورد بهداشت یایسگی کافی بود ولی عملکردشان در این زمینه نامناسب بود. مداخلات متناسب و مفید برای بهبود عملکرد آن ها ضروری به نظر می رسد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
368 تا 377
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!