تدوین الگوی محرک های ایجاد و به کارگیری شبکه های همزیستی صنعتی در شرکت های داروسازی کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

همزیستی صنعتی با تولید خروجی های بیشتر از همان مقدار مواد خام، بهره وری منابع را افزایش می دهد. از لحاظ محیط زیستی، مزایای آن، کاهش مصرف منابع طبیعی و دفع زباله و کاهش انتشار گازهای آلوده به هوا و آب و خاک از تولید مواد خام ذخیره شده است. با توجه به شکاف نظری و تجربی در حوزه به کارگیری شبکه های همزیستی صنعتی، هدف این پژوهش، تدوین الگوی محرک-های ایجاد و به کارگیری شبکه های همزیستی صنعتی در شرکت های داروسازی کشور بوده است.

مواد و روش ها

روش تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش انجام کار، توصیفی بوده است جامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکت های داروسازی کشور تشکیل می دهند. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 165 شرکت تعیین شده که پرسش نامه های پژوهش در اختیار مدیران این شرکت ها قرار داده شده و الگوی تدوین شده بر اساس داده های تجربی آزمون شده است. برای تدوین الگو نیز از گروه خبرگان بهره گرفته شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده که پس از تعیین روایی و پایایی در بین اعضای نمونه آماری پژوهش توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی ساختاری- تفسیری و مدل سازی مسیری- ساختاری استفاده شده است.

یافته ها

نتایج روش مدل سازی ساختاری- تفسیری نشان می دهد که آمادگی زیرساخت و فناوری و سیاست-های دولت دو متغیر تاثیرگذار در بین عوامل ایجاد و به کارگیری شبکه های همزیستی صنعتی در شرکت های داروسازی کشور تلقی می گردند. همچنین نتایج بررسی معنی داری الگوی تدوین شده نشان دهنده معنی داری مدل در سطح اطمینان 95 درصد بوده که نشان دهنده تایید الگوی تدوین شده بر اساس داده های تجربی بوده است.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که برای ایجاد همزیستی صنعتی در شرکت های داروسازی کشور، اولین اقدامات بایستی در راستای تقویت زیرساخت ها و فناوری ها و اتخاذ سیاست های مناسب جهت اجرا و پیاده سازی شبکه های همزیستی صنعتی در شرکت های داروسازی باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
378 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!