پیش گویی فعالیت رادیکال گیرندگی، شمارش آغازگرها و خواص حسی ماست پروبیوتیک حاوی عصاره های هیدروالکلی اسپیرولینا پلاتنسیس و گیاه چویل با شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی فعالیت رادیکال گیرندگی، شمارش آغازگرهای ماست و خواص حسی ماست پروبیوتیک کم چرب غنی سازی شده با سطوح صفر تا 1 درصد عصاره گیاه چویل و ریزجلبک اسپیرولینا پلاتنسیس طی 21 روز نگهداری در دمای یخچال و پیش بینی نتایج آزمایشات با شبکه عصبی مصنوعی بود. به منظور پیش گویی نتایج، شبکه عصبی پرسپترون چند لایه با دو ورودی (غلظت عصاره، زمان نگهداری) و یک خروجی با نرم افزار MATLABR2013a استفاده گردید. مطابق نتایج حاصل، ضریب همبستگی فعالیت رادیکال گیرندگی نمونه های ماست پروبیوتیک 989/0 تعیین گردید و عصاره چویل تاثیر بیشتری بر افزایش این فعالیت داشت. ضریب همبستگی تعداد لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس به ترتیب993/0 و 975/0 تعیین گردید، در عین حال، تعداد باکتری ها در روز پایانی، بیش از حداقل تعداد آنها در ماست پروبیوتیک تعیین گردید (107 cfu/ml). ضریب همبستگی برای «رنگ»، «طعم»، «قوام» و «پذیرش کلی» به ترتیب برابر با 937/0، 984/0، 983/0و 978/0 ارزیابی شد و تیمارهای حاوی عصاره اسپیرولینا، امتیازات حسی بالاتری را در مقایسه با عصاره چویل نشان دادند. نتایج نشان داد که به کمک شبکه ای با تعداد 10 نرون در لایه پنهان و با کمک تابع فعال سیگموییدی هیبربولیکی و درصد داده های مورد استفاده برای آموزش/آزمون/ارزیابی برابر با60 / 15/ 25 می توان خواص کیفی ماست پروبیوتیک را پیش گویی نمود. آنالیز حساسیت شبکه عصبی بهینه به خوبی اهمیت پیش گویی کنندگی پارامترهای غلظت دو عصاره و زمان نگهداری را بر تغییرات مورد بررسی ماست پروبیوتیک نشان داد. می توان گفت شبکه عصبی مصنوعی ابزار توانمندی در پیش گویی خصوصیات کیفی ماست پروبیوتیک بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2378536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!