پیش بینی خلاقیت و درگیری تحصیلی دانشجویان بر اساس مولفه های مدیریت کلاس درس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیشرفت و توسعه هر جامعه به چگونگی و کیفیت آموزش و پرورش آن بستگی داشته و کیفیت آموزشی نیز به نوبه خود به عوامل متعددی مانند مدیریت کلاس درس وابسته می باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خلاقیت و درگیری تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان براساس مولفه های مدیریت کلاس درس انجام گردید.

روش

نوع پژوهش، تحلیلی- مقطعی و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی1400-1399 به تعداد 7836 نفر که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 328 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گرداوری داده ها از سه پرسشنامه مدیریت کلاس، خلاقیت و درگیری تحصیلی استفاده شد. روایی پرسشنامه ها، به صورت محتوایی تایید شد. از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه مدیریت کلاس 0/82، خلاقیت 0/75 و درگیری تحصیلی 0/76 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS در سطوح توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک نمونه ای و رگرسیون خطی) انجام شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که میانگین مدیریت کلاس درس (8/04±53/77) پایین تر از نقطه برش 62/5، میانگین خلاقیت دانشجویان (0/48±2/28) پایین تر از حد متوسط 3 و میانگین درگیری تحصیلی (7/30±36/47) پایین تر از نقطه برش 45 است. ضرایب رگرسیون نشان داد که از بین مولفه های مدیریت کلاس درس، مولفه های مدیریت آموزش و مدیریت رفتار دو عامل موثر بر درگیری تحصیلی می باشند ولی مولفه مدیریت افراد روی درگیری تحصیلی اثر معنی داری نداشت. همچنین منایج نشان داد که مدیریت افراد و مدیریت رفتار دو عامل موثر بر خلاقیت دانشجویان است اما مولفه مدیریت آموزش روی خلاقیت اثر معنی داری نداشت (0/05> P).

نتیجه گیری

طبق نتایج تحقیق، وضعیت مدیریت کلاس درس، درگیری تحصیلی و خلاقیت دانشجویان، در وضعیت نسبتا نامطلوبی است و میزان خلاقیت و درگیری تحصیلی دانشجویان از روی مولفه های مدیریت کلاس، قابل پیش بینی است. لذا اعضای هیات علمی دانشگاه ها می توانند با به کارگیری شاخص های فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی، خلاقیت و درگیری تحصیلی دانشجویان را ارتقاء ببخشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2379332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!