بررسی اثرات کشنده و غیرکشنده سه حشره کش روی بالتوری سبز Chrysoperla carnea (Neuroptera: Chrysopidae) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بالتوری سبز،Chrysoperla carnea Stephens  از دشمنان طبیعی مفید در کشاورزی است که به راحتی در آزمایشگاه قابل پرورش می باشد. این گونه در برنامه های مهار زیستی به روش رهاسازی اشباعی به طور گسترده استفاده می شود. اطلاعات در خصوص اثرات  غیرکشندگی، به مشخص شدن اثرات منفی و زیر کشنده حشره کش ها روی آفات کمک خواهد نمود و اطلاعات کاربردی برای یافتن راه کارهای موثر در کنترل آفات را نشان خواهد داد. اثرات کشنده  و غیرکشنده  حشره کش های تبوفنوزاید، کلوتیانیدین و فلوپیرادیفورون روی حشرات کامل بالتوری سبز C. carnea در شرایط آزمایشگاهی در دمای 2 ± 25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5 ± 60% درصد و دوره نوری 8:16 ساعت (روشنایی: تاریکی) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، دوره تخم ریزی در تیمار فلوپیرادیفورون (62/26 روز در مقایسه با تیمارهای کلوتیانیدین (90/21 روز) و تبوفنوزاید (62/21 روز) تفاوت معنی داری دارند و میزان باروری کل نیز در تیمار فلوپیرادیفوران به طور معنی داری بیشتر از سایر تیمارها بود. نتایج آزمایش های مربوط به جدول زندگی نشان داد که مقدار پراسنجه r  در شاهد و تیمارهای کلوتیانیدین، تبوفنوزاید و فلوپیرادیفوران به ترتیب 15/0، 17/0، 14/0 و 15/0 برروز بود. نرخ متناهی افزایش جمعیت (λ) در تیمارهای مختلف تحت تاثیر قرار گرفت، به طوری که از 19/1 تا 16/1 بر روز در افراد بالغ C. carnea به ترتیب برای تیمارهای کلوتیانیدین و تبوفنوزاید متغیر بود. همچنین بیشترین میزان زنده مانی C. carnea (58 روز) در شاهد مشاهده شد. با توجه به نتایج به دست آمده در خصوص طول دوره زندگی، میزان باروری و پراسنجه های مهم زیستی بالتوری سبز، به نظر می رسد فلوپیرادیفوران نسبت به کلوتیانیدین و تبوفنوزاید، روی جمعیت C. carnea زیان کمتری داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
105 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2382007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!