بررسی رابطه ویژگی های استاندارد با اعتباربخشی بیمارستان های دولتی استان کرمان در سال 1400 به منظور ارائه یک مدل مطلوب: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از ابزارهای اصلی بهبود کیفیت مراقبت سلامت در بیمارستان ها اعتباربخشی است که توجه به استانداردها و ویژگی‌های آن‌ به دلیل نقش مهمی که در نشان دادن عملکرد مورد انتظار بیمارستان دارند، بسیار حایز اهمیت هستند. لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه ویژگی ‌های استاندارد با اعتباربخشی به منظور طراحی مدل مطلوب در بیمارستان‌های دولتی استان کرمان انجام گرفت.

مواد و روش‌ها

 پژوهش توصیفی حاضر در سال 1400 در بیمارستان های دولتی استان کرمان روی 86 نفر انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها دو پرسش نامه محقق ساخته جهت ویژگی های استاندارد و اعتباربخشی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک نمونه‌ای، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری) استفاده شد.

یافته‌ ها

 بر اساس نتایج مربوط به آمار توصیفی، میانگین ویژگی های استاندارد و اعتباربخشی، به ترتیب، 35/0±22/4 و 34/0±21/4 بود. نتایج ضریب نسبت بحرانی و آماره t (735/0=R2، 377/13=t) و نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری (001/0>p، 735/0=β) نشان داد ویژگی‌های استاندارد تاثیر افزایشی (مستقیم) بر اعتباربخشی داشت.

نتیجه‌ گیری

 نتایج نشان داد ویژگی‌های استاندارد تاثیر مستقیمی بر اعتباربخشی دارند. به طور کلی ویژگی های تعیین شده جهت استانداردها و مدل پیشنهادی اعتباربخشی بر مبنای استانداردها در سطح قوی قرار دارند. بنابراین مدل پیشنهادی می‌تواند گام ارزشمندی در جهت کارآمدی و اثربخشی سیستم اعتباربخشی و بهبود مستمر کیفیت خدمات در بیمارستان ها بردارد. نتایج این پژوهش اطلاعات مفیدی را در اختیار سیاست‌گذاران و مدیران ارشد نظام سلامت کشور به منظور اصلاح ساختار اعتباربخشی بیمارستانی قرار می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1065 تا 1082
لینک کوتاه:
magiran.com/p2382357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!