مقایسه درمان شکستگی های ساب تروکانتریک فمور تایپ یک A با پیچ دینامیک کوندیلار و پیچ دینامیک هیپ در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج از سال 86_95

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درمان شکستگی های ساب تروکانتریک برای جراحان استخوان و مفاصل بسیار چالش برانگیز [m1] می باشند. تکنیک های استفاده شده برای درمان این شکستگی ها، جااندازی شکستگی و استفاده از پیچ های دینامیک کوندیلار و پیچ دینامیک هیپ است. هدف این مطالعه مقایسه درمان شکستگی های ساب ترو کانتریک فمور تایپ یک A با پیچ دینامیک کوندیلار و پیچ دینامیک هیپ در بیماران مراجعه کننده به  بیمارستان شهید بهشتی یاسوج از سال 95-  86 و دستیابی به نوعی درمان بهتر که عوارض کمتر و بازتوانی بهتری ایجاد کند می باشد

روش بررسی

این مطالعه یک مطالعه بر اساس داده های موجود می باشد که با بررسی پرونده 50 بیمار دارای شکستگی ساب تروکانتریک تایپ یک A بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج از سال 1386 تا 1395 صورت گرفت. کلا 25 نفر از بیماران از نظر درمانی با پیچ دینامیک کوندیلار (DCS) درمان شده بودند که در یک گروه قرار گرفتند و 25 نفر بیمار که با پیچ دینامیک هیپ DHS درمان شده بودند به طور راندوم انتخاب و در گروه دوم قرار گرفتند. در این دو گروه متغیرهای شکست درمان، درد، میزان دامنه حرکتی مفصل ران در دوره های سه ماهه و شش ماهه مقایسه گردیدند. به منظور بررسی مقایسه ای داده های کمی بین دو گروه شکست درمانی و نوع مداخله درمانی از آزمون های K_S و MANN_WHITNEY U[m2]   استفاده شد و مقایسه داده های کیفی از آزمون کای 2 انجام شد.

یافته ها

از این 50 نفر 11 نفر (22%) دچار شکست درمانی شدند که چهار نفر انها (16%) با DHS و هفت نفر انها (28%) با DCS درمان  شده بودند. بین سن (P=0/1) ، جنس (P=0/3) و نوع مداخله)  P=0/9 با شکست درمانی ارتباط معنی دار آماری مشاهده نگردید. شکست درمانی تقریبا  90% در چهار ماه اول و و همگی در بازه زمانی شش ماهه به وقوع پیوسته بود.

نتیجه گیری

هر دو روش درمانی (استفاده از DCSوDHS) به شکل مطلوبی در درمان شکستگی های  ساب تروکانتریک تایپ یک A موثر بودند و اختلاف معنی داری از نظر اماری بین انها  مشاهده نگردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
783 تا 792
لینک کوتاه:
magiran.com/p2382859 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!