تحلیل روند بروز و مرگ و میر ناشی از آلزایمر و سایر دمانس ها طی 30 سال اخیر در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ارزیابی روند بیماری آلزایمر و سایر دمانس ها به علت عدم درمان قطعی، افزایش امید به زندگی و پیری جمعیت از اهمیت زیادی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی روند طولانی مدت از میزان بروز و میزان مرگ ومیر ناشی از آلزایمر و سایر دمانس ها در ایران طی سال های 98-1369 انجام شده است.

مواد و روش ها

میزان بروز استاندارد شده سنی (Age-Standardized Incidence Rate: ASIR)، میزان مرگ ومیر استاندارد شده سنی (Age-Standardized Mortality Rate: ASMR) آلزایمر و سایر دمانس ها به تفکیک جنسیت، میزان بروز و مرگ ومیر برای هر گروه سنی 5 ساله برای کشور ایران از سایت بار جهانی بیماری ها (Global Burden of Disease: GBD) استخراج شد. روندهای ASIR و ASMR با استفاده از مدل رگرسیون نقطه اتصال (Joinpoint Regession) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه روند ASIR آلزایمر و سایر دمانس ها طی 30 سال به طور میانگین سالانه 02/0% افزایش معنی دار و ASMR 004/0 % کاهش غیر معنی دار سالانه مشاهده شد. روند ASIR و ASMR آلزایمر و سایر دمانس ها در طی دوره بررسی برای مردان نزولی اما برای زنان صعودی بود و بیش ترین میانگین درصد تغییرات سالانه (Average annual percent change: AAPC) میزان بروز و مرگ ومیر ناشی از آلزایمر و سایر دمانس ها به ترتیب مربوط به گروه سنی 54-50 سال با AAPC برابر 19/0 و گروه سنی 79-75 سال با AAPC برابر 11/0 مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که در ایران ASIR و ASMR آلزایمر و سایر دمانس ها در مردان از روند نزولی و در زنان از روند صعودی برخوردار بوده است و میزان آن ها نسبت به منطقه بیش تر است. بنابراین باید اطلاع رسانی و اقدامات پیشگیرانه ی جدی تری به ویژه برای زنان و گروه سنی 54-50 سال صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!