بررسی ارتباط بین شدت درد قفسه سینه با شدت افتادگی دریچه میترال در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پرولاپس دریچه میترال یکی از علل درد قفسه سینه در کودکان می باشد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین شدت درد قفسه سینه و شدت پرولاپس دریچه میترال انجام گردید.

مواد و روش ها

 این مطالعه به صورت مقطعی تحلیلی بر روی 103 کودک 7 تا 18 سال دچار پرولاپس دریچه میترال مبتلا به درد قفسه سینه انجام گردید. افتادگی دریچه قلب از طریق اکوکاردیوگرافی توسط دو متخصص قلب کودکان و اطفال به صورت جداگانه برای هر بیمار ارزیابی گردید. هم چنین شدت افتادگی دریچه قلب بر اساس معیارهای موجود به سه دسته گرید I، II و III تقسیم شد. بررسی شدت درد قفسه سینه نیز بر اساس معیارVAS  (5 سطح خفیف، آزار دهنده، آزار بیش تر، آزار شدید و طاقت فرسا) ارزیابی گردید.

یافته ها

 میانگین سن 103 کودک مبتلا به پرولاپس دریچه میترال برابر 85/2±76/11 سال بود (نسبت جنسی پسر/دختر: 36/66). شایع ترین محل درد در قسمت چپ قفسه سینه بود. نارسایی دریچه میترال در 76 کودک تشخیص داده شد. 31 کودک دچار نوع خفیف، 58 کودک متوسط و 13 کودک دچار نوع شدید پرولاپس دریچه میترال بودند. 51/74 درصد از کودکان دچار پرولاپس دریچه میترال دارای نارسایی دریچه میترال نیز بودند. در مجموع 33 کودک درد خود را طاقت فرسا عنوان کردند که 8 نفر از آن ها دچار نوع شدید پرولاپس دریچه میترال بودند. میانگین شدت درد قفسه سینه بر اساس معیار VAS در کودکان دچار پرولاپس دریچه میترال از نوع شدید برابر 03/1±92/7 بود که به طور معنی داری بیش تر از کودکان دچار نوع خفیف و متوسط بود (000/0=P).

نتیجه گیری

 بین شدت درد قفسه سینه با شدت افتادگی دریچه میترال در کودکان ارتباط وجود دارد. لذا به نظر می رسد که توجه به درد قفسه سینه در کودکان دچار پرولاپس دریچه میترال می تواند در ارزیابی شدت آن مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!