تاثیر نان حجیم فرموله شده با خرفه بر آنزیم های کبدی و استرس اکسیداتیو در مبتلایان به دیابت نوع دو و هایپر لپیدمی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی موازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ازآن جاکه افزایش آنزیم های کبدی و کاهش ظرفیت تام آنتی اکسیدانی خطر بروز بیماری های کبدی را افزایش می دهند و از طرفی نان می تواند حامل خوبی برای افزودن مواد مغذی و گیاهان موثری باشد، هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر نان غنی شده با خرفه بر روی آنزیم های کبدی و برخی از پارامترهای استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی می باشد.

مواد و روش ها

 مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی موازی بر روی 104 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و دیس لیپیدمی انجام شد. شرکت کنندگان، نان حجیم حاوی 10٪ پودر خرفه را به مدت 4 هفته (گروه مداخله) دریافت کردند. در ابتدا و پایان مطالعه، نمونه خون ناشتا برای تعیین کمیت سطح سرمی آنزیم های کبدی در پلاسما شامل AST (آسپارتات آمینوترانسفراز)، ALT (آلانین آمینوترانسفراز  GTT،(-γگلوتامیل ترانسفراز)، ALP (آلکالان فسفاتاز)، ظرفیت تام آنتی اکسیدانی (TAC) و مالون دی آلدیید (MDA) اندازه گیری شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد که قبل از مداخله میانگین متغیرهای مورد مطالعه بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. با مقایسه اختلاف میانگین متغیرها بعد از مداخله به جز مالون دی آلدیید، تفاوت معنی داری با سطح معنی داری 05/0< p در بین دو گروه مشاهده گردید.

نتیجه گیری

مصرف نان غنی شده با خرفه باعث بهبود عملکرد آنزیم های کبدی و افزایش TAC در بیماران شد؛ لذا استفاده از گیاه خرفه در نان می تواند به عنوان یک روش موثر جهت پیشگیری و درمان در بیماران دیابت به کار برده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!