مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از راه های بازنگری و بررسی برنامه های درسی، انجام مقایسه تطبیقی به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه موردنظر است. براساس مقررات آموزشی برنامه درسی پرستاری توانبخشی نیز توسط کمیته پرستاری درحال بازنگری و ارتقا است. لذا، این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه تطبیقی بر اساس مدل معتبر بردی 1964 (Bereday) و در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه در ایران در سال 1399 انجام گرفت. در این مقایسه تطبیقی، برنامه های درسی دو کشور موجود در سایت دانشگاه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ایران و تاسمانیا (Tasmania) استرالیا به تفکیک  رسالت، چشم انداز، فلسفه و اهداف رشته، نحوه پذیرش، مشخصات و محتوای برنامه، استراتژی های اجرایی، نحوه ارزشیابی، نقش ها و وظایف دانش آموختگان توصیف شده و پس از همجواری و طبقه بندی اطلاعات، مقایسه و تفسیر انجام گرفت.

یافته ها

برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران و استرالیا علی رغم شباهت در رسالت، فلسفه و اهداف از تفاوت هایی همچون تفاوت در نحوه پذیرش دانشجو، طول مدت دوره، نوع اعتبار بخشی دروس، ساعات کارورزی، تنوع محیط های آموزشی، وجود واحد پایان نامه و همچنین وظایف و نقش های تعیین شده برای دانش آموختگان برخوردار است.

نتیجه گیری

مقایسه تطبیقی این دو برنامه تصویری از نقاط ضعف و قوت برنامه درسی پرستاری توانبخشی ایران برای طراحان آموزشی مشخص کرد. با تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجویان، متناسب سازی محتوا و نقش های تعیین شده با نیاز های بومی و به روز جامعه، ایجاد تنوع در روش های یادگیری فراگیر محور و توسعه و تجهیز مراکز و عرصه های توانبخشی می توان گام بلندی در بهبود کیفیت برنامه درسی ایران برداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2384799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!