دولت فراگیر و چشم انداز صلح پایدار در افغانستان

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

فرهنگ سیاسی افغانی، اعم‌از مذهبی، چپ و لیبرال، در جناح مخالف قدرت مستقر بر اساس این تصور بنا شده که یک رژیم پوشالی وجود دارد و کافی است در موقعیت مناسب ضربه‌ای به آن بزنیم تا فرو بریزد. آنگاه ما چون قدرت را تصاحب‌کردیم، همه‌چیز را می‌سازیم و همه مشکلات را حل می‌کنیم. چنین تصوری در روزگار اکنون واقعی نیست و امروز، هیچ رژیم مستقری را نمی‌توان پوشالی تلقی کرد. اتفاقات پساسقوط رژیم در عراق و افغانستان به‌خوبی نشان داد که رژیم‌های صدام و غنی هم‌پوشالی نبوده‌اند.
سیاست‌ورزی جدید باید به دور از انتقام‌جویی و حذف،‌ معطوف به ایجاد وحدت و همدلی بین مردم و منافع درازمدت جمعی آنان باشد؛ نسل آینده هم حق دارد که از میراث نسل‌های پیشین بهره بگیرند و ما حق نداریم مخروبه‌ای را به آنان تحویل دهیم. سیاست‌ورزی صلح‌آمیز، نگاهی تازه به زندگی و مفاهیم و ارزش‌ها می‌طلبد که بر اساس آن می‌توان حتی مفاهیمی چون مقاومت، مبارزه و جهاد را بر بنیاد شرایط جدید از نو تعریف کرد، چنانکه در ایران در سال‌های پس از جنگ ایران و عراق، مفهوم جهاد سازندگی وارد ادبیات انقلابی در جامعه ایران شد.
خلاصه آنکه تنها مسیر مطمین برای عبور از بحران‌های مزمن جامعه افغانستان و دستیابی به صلح پایدار، سمت‌وسوی مردمی دادن به کارزار سیاسی از طریق ایجاد یک دولت فراگیر از مجرای سازکار دموکراتیک همه‌پذیر و مشروع و سیاست‌ورزی صلح‌آمیز و ابتکاری است. در فقدان چنین دولت و سیاستی، چشم‌اندازی برای صلح پایدار در افغانستان گشوده نخواهد شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
172
لینک کوتاه:
magiran.com/p2385165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!