تاثیر الگوی مراقبت مشارکتی بر سلامت روان بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مشارکت بیماران در برنامه های مراقبتی از اجزای کلیدی توانمندسازی آن ها است که جهت ارتقاء و بهبود زندگی بیماران استفاده می شود. الگوی مراقبت مشارکتی باعث ایجاد یک رابطه موثر، متعادل و مستمر بین تیم درمان و بیماران می شود.

هدف

هدف این پژوهش تعیین تاثیر الگوی مراقبت مشارکتی بر سلامت روان بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس است.

مواد و روش ها

در این کارآزمایی کنترل شده تصادفی، 100 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سلامت روان (GHQ-28)، در دو مرحله قبل و بعد از آزمون در هر دو گروه جمع آوری شدند. آزمون بر اساس مراحل الگوی مراقبت مشارکتی (انگیزش، آماده سازی، درگیرسازی و ارزشیابی) به مدت 6 ماه در گروه آزمون انجام شد. ترتیب و محتوی برگزاری جلسات آموزشی مبتنی بر الگوی مراقبت مشارکتی که مطابق نظر طراحان الگو می باشد. روایی محتوی آموزشی توسط 5 نفر از اساتید مربوطه و تیم تحقیق مورد بررسی و تایید قرار گرفت. سپس، داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. مقدار 0/05P< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته ها

آزمون آماری تی مستقل تفاوت معنی داری را بین نمرات سلامت عمومی و کلیه خرده مقیاس های آن بین دو گروه آزمون و کنترل بعد از اجرای الگوی مراقبت مشارکتی نشان داد (0/001P<، 5/10t=). سلامت روان در گروه آزمون بعد از آزمون (3/86±17/1) نسبت به قبل از آزمون (4/18±30/1) به طور معنی داری بهبود یافت (0/001<P).

بحث و نتیجه گیری

سلامت روان بیمارانی که تحت آموزش بر اساس الگوی مراقبت مشارکتی قرار داشتند در تمام ابعاد نسبت به قبل از آزمون به طور معناداری بهبود یافت؛ بنابراین اجرای این الگوی برای بهبود سلامت روان بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 308
لینک کوتاه:
magiran.com/p2389868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!