بررسی اثر جایگزینی خمیرمرغ با ژلاتین پای مرغ بر خصوصیات فیزیکوشیمیایی و حسی سوسیس هات داگ مرغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ژلاتین یکی از مهمترین بیوپلیمرها است که کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی و دارویی دارد. تقاضای زیاد برای استفاده در محصولات غذایی، نیاز به تهیه ژلاتین در صنایع غذایی را افزایش داده است. ژلاتین یکی از معدود پروتیین های مناسب جهت تولید صنعتی با استفاده از محصولات جانبی کارخانه های صنایع گوشت می باشد.

مواد و روش ها

استخراج ژلاتین از پای مرغ به روش اسیدی انجام گردید و تحت آزمونهای فیزیکوشیمیایی (رطوبت، خاکستر، پروتیین، چربی، pH و راندمان استخراج) قرار گرفت. جایگزینی آن در فرمولاسیون سوسیس هات داگ مرغ در پنج سطح 0، 25، 50، 75 و 100 درصد بجای خمیر مرغ بود. خواص فیزیکوشمیایی و حسی سوسیس حاوی ژلاتین پای مرغ با نمونه شاهد طی 45 روز نگهداری بررسی گردید. میانگین‏ خصوصیات کمی و کیفی با استفاده از آزمون دانکن در سطح معنی‏داری پنج درصد با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21مورد مقایسه قرارگرفت.

یافته ‏ها

با افزودن ژلاتین پای مرغ به جای بخشی از خمیر مرغ در سوسیس هات داگ، میزان خاکستر و پروتیین بطور معنی داری (05/0≥p) افزایش و میزان چربی، pH، رطوبت و افت پخت و خواص حسی (طعم، رنگ، بافت و پذیرش کلی) بطور معنی داری (05/0≥p) کاهش یافت. طی مدت زمان نگهداری، با افزایش زمان نگهداری از روز تولید تا روز 45ام، میزان pH بطور معنی داری (05/0≥p) افزایش، میزان رطوبت، افت پخت و ویژگی های حسی (طعم، رنگ، بافت و پذیرش کلی) در کلیه تیمارها، بطور معنی داری (05/0≥p) کاهش یافت. در روز 45 ام نگهداری ویژگی های بافتی (سختی، صمغی بودن، قابلیت جویدن) کاهش معنی دار (05/0<p) یافت در حالی که کاهش میزان بهم پیوستگی و کشسانی بافت معنی دار نبود.

نتیجه گیری

بنابراین می توان با جایگزین کردن بخشی از خمیرمرغ با ژلاتین پای مرغ (25 %)، سوسیس هات داگ مرغ با ویژگی های فیزیکوشیمیایی و حسی مطلوب تولید کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2389935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!