بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در بیمارستان های خصوصی منتخب تهران و کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برندینگ و بازاریابی یکی از نیازهای اساسی هر سازمان برای بقا و بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات ارایه شده می باشد. امروزه حیطه کاربرد بازاریابی به سازمان های بهداشتی و درمانی نیز رسیده و یکی از الزامات مهم برای ارتقای کیفیت خدمات سلامت ارایه شده ی بیمارستان ها می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در بیمارستان می باشد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع توصیفی _تحلیلی بود. نمونه این پژوهش، 350 نفر از بیماران بیمارستان های خصوصی منتخب شهر تهران و کرمان در سال 1399 بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات نمونه منتخب با استفاده از پرسشنامه مطالعه ی چاهال و بالا که روایی و پایایی آن محاسبه شد جمع آوری گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از ورژن 14 نرم افزار Stata استفاده شد.

نتایج

میانگین ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در گروه زنان و نیز گروه تحصیلی کمتر از دیپلم و گروه جراحی بیشتر بود. همچنین ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری از نظر جنسیت، نوع بیمه، علت بستری و میزان تحصیلات بین طبقات مختلف، اختلاف معناداری وجود داشت. ابعاد مختلف ارزش برند بیمارستان شامل کیفیت درک شده (در حد متوسط)، وفاداری بیمار (در حد متوسط)، تصویر برندینگ (در حد خوب) و ارزش برند خدمات (در حد خیلی خوب) ارزیابی شدند و میانگین ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در حد بالایی قرار داشت.

نتیجه گیری

بیمارستان ها با ارتقا خدمات ارایه شده ی خود از طریق ارتقا کیفیت و ارتقا تصویر برندینگ و ارزش برند خدمات، می توانند در جهت جذب و حفظ بیماران و نیز ایجاد مزیت رقابتی نسبت به بیمارستان های دیگر گام بردارند. نتایج این مطالعه نشان از تاثیر مثبت کیفیت درک شده، وفاداری بیمار، تصویر برند و ارزش برند خدمات بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2390165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!