مروری بر نگرش سنتی نسبت به ایمنی محیط کار در صنایع پرخطر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

نگرش سنتی نسبت به ایمنی محیط های کاری و روش های متداول ارزیابی ریسک در صنایع پرخطر با پیچیدگی فنی- اجتماعی و آسیب پذیری زیاد کارآمد و اثرگذار نیست؛ چراکه باعث تحمیل هزینه و خسارات در سیستم می شود. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی نقاط قوت و ضعف نگرش ایمنی سنتی در محیط های کاری صنایع پرخطر می پردازد.

روش کار

در مطالعه حاضر، مقالات و مجلات پایگاه های اینترنتی معتبر خارجی شامل PubMed, Web of Sciences, Scopus, Google Scholar و پایگاه های اینترنتی فارسی شامل SID, Civilica, Magiran تا سال 2020 بررسی شد. کلیدواژه های استفاده شده برای این جست وجو عبارت بودند از: اصطلاح Tradition و کلمات کلیدی Safety, Workplace, Risk, Industry و Accident. در مجموع 53 مقاله استخراج شد که پس از غربالگری آن ها از نظر محتوایی و موضوعی و حذف مقالات غیرمرتبط، متن کامل 28 مقاله مرتبط دریافت و جزیی تر بررسی شد.

یافته ها

در نگرش سنتی به ایمنی محیط کار موضوعاتی چون خطای انسانی و اعمال ناایمن، نقص و خرابی اجزای یک سیستم و آموزش ناکافی به کارکنان به عنوان علل ریشه ای حوادث شناخته می شدند، اما امروزه در بسیاری از مطالعات تاکید شده است که علل بروز حوادث به خصوص در صنایع پرخطر را باید در عوامل تکنولوژیکی، سازمانی، انسانی (تغییرپذیری وظایف روزمره) و ترکیب مجموعه ای از رخدادهای نوظهور کاوش کرد.

نتیجه گیری

ضعف در کشف ریسک های پنهان یا نوظهور، اثربخشی ناکافی در رسیدگی به پیچیدگی های فنی فرایند های کاری، عدم درک تعاملات غیرخطی و قطعی بودن علل بروز حادثه از محدودیت های نگرش سنتی به ایمنی محیط های کاری در صنایع پرخطر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!