بررسی تاثیر افزودن منابع مختلف کلسیم و اندازه ذرات آن بر عملکرد تولید و کیفیت تخم مرغ مرغان تخم گذار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

استفاده از  منابع مختلف کلسیم با اندازه ذرات مختلف در مزارع پرورش مرغان تخم گذار و همچنین اثرات نوع منبع کلسیم و اندازه آن بر عملکرد تولید پرنده و کیفیت تخم مرغ، سبب توجه به  بررسی اثرات نوع منبع کلسیم و اندازه ذرات آن در عملکرد تولید و کیفیت تخم مرغ در مرغان تخم گذار، شده است.

مواد و روش ها

این آزمایش به منظور بررسی تاثیر استفاده از منابع مختلف کلسیم و اندازه ذرات آن بر عملکرد تولید و کیفیت تخم مرغ مرغان تخم گذارهای- لاین W-80 انجام شد. بدین منظور تعداد 192 قطعه مرغ تخم گذار با وزن بدن و تولید مشابه انتخاب شد و آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل (2×3) با سه منبع کلسیم (صدف معدنی، صدف دریایی، کربنات کلسیم) و دو اندازه ذرات (1- ریز: با ذرات <2 میلی متر  و 2- مخلوط: مخلوطی از ذرات > 2 و 2-4 میلی متر)، در 4 تکرار و 8 پرنده در هر تکرار به مدت 8 هفته از سن 50-42 هفتگی انجام شد.

یافته ها

نتایج  نشان داد که کربنات کلسیم کمترین میزان انحلال پذیری و ذرات ریز در مقایسه با ذرات درشت انحلال پذیری بیشتری داشتند (0/05>p). اثر اصلی منبع کلسیم بر میزان مصرف خوراک معنی دار بود (0/05>p). اثرات اصلی و متقابل  منبع کلسیم و اندازه ذرات آن بر ضریب تبدیل خوراک، وزن تخم مرغ، تعداد تخم مرغ شکسته معنی دار نبود (0/05<p). اثرات اصلی و متقابل منبع و اندازه ذرات کلسیم بر صفات کیفیت داخلی تخم مرغ از قبیل درصد سفیده، درصد زرده، واحد هاو و شاخص زرده معنی دار نبود، ولی pH سفیده تخم مرغ به صورت معنی داری  تحت تاثیر اصلی منبع کلسیم تفاوت نشان داد (0/05>p)، که کم ترین pH مربوط به جیره حاوی صدف معدنی و بیشترین pH مربوط به جیره صدف دریایی بود. اثر اصلی و متقابل منبع کلسیم و اندازه ذرات بر صفات کیفیت خارجی تخم مرغ، وزن نسبی پوسته، ضخامت پوسته، خاکستر پوسته، معنی دار نبود (0/05<p)، ولی وزن مخصوص تخم مرغ به صورت معنی داری تحت تاثیر اثرات اصلی منبع کلسیم قرار گرفت (0/05>p) و کمترین و بیشترین مقادیر به ترتیب مربوط به صدف معدنی و صدف دریایی بود.

نتیجه گیری

نتیجه نهایی نشان داد که کربنات کلسیم کمترین انحلال پذیری را در بین منابع کلسیم مورد استفاده در این تحقیق داشته و ذرات ریز در مقابل ذرات درشت انحلال پذیر تر بودند. با این حال، تفاوت معنی داری بین صفات کیفیت داخلی و خارجی تخم مرغ و عملکرد تولید پرندگان با استفاده از منابع مختلف کلسیم و اندازه ذرات مختلف مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!