ارتباط چند شکلی تک نوکلئوتیدی ناحیه اینترون (C2239T) ژن بتا4-دیفنسین با صفات تولید شیر و تعداد سلول های بدنی در گاوهای هلشتاین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

دیفنسین ها پپتیدهای ضد میکروبی کوچکی هستند که نقش مهمی در ایمنی ذاتی به عهده دارند. از این رو، ژن های کدکننده آنها می توانند به عنوان نشانگر، در انتخاب به کمک نشانگرها، به بهبود صفت اقتصادی دام های اهلی کمک بسزایی کنند. از این رو، هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین چند شکلی تک نوکلیوتیدی جایگاه 2239 ناحیه اینترون ژن بتا4-دیفنسین با صفات تولید شیر و تعداد سلول های بدنی در گاوهای هلشتاین بود.

مواد و روش ها

برای این منظور، در مجموع تعداد 182 راس گاو شیری هلشتاین انتخاب و DNA ژنومی استخراج شد. سپس، با استفاده از آغازگرهای مناسب قطعه ای به طول 393 جفت باز، در برگیرنده جهش جایگاه مورد نظر (از جایگاه 2100 الی2493 ژن بتا-4 دیفنسین به شماره دسترسی AF008307.1)، توسط تکنیک واکنش زنجیره پلی مراز تکثیر شد. سپس محصولات تکثیر شده از این ناحیه از اینترون ژن بتا4-دیفنسین توسط تکنیک تفاوت فرم فضایی رشته های منفرد (SSCPs) و متعاقبا، تعیین توالی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین چند شکلی تک نوکلیوتیدی  با صفات تولید شیر و تعداد سلول های بدنی از رویه مدل خطی عمومی (GLM) نرم افزار SAS (نسخه 9/1) استفاده شد.

یافته ها

نتایج این پژوهش حضور سه الگوی متفاوت SSCP در جمعیت مورد بررسی را نشان داد که نتایج تعیین توالی وجود چندشکلی تک نوکلیوتیدی جایگاه 2239 (جایگزینی C با T) در این ناحیه را تایید کرد. فراوانی ژنوتیپ های CC، CT و TT شناسایی شده بر اساس توالی های بدست آمده در جمعیت مورد مطالعه به ترتیب 0/79، 0/13 و 0/08 بود. ارتباط معنی داری بین ژنوتیپ جهش جایگاه 2239 ژن بتا 4-دیفنسین و صفات تولید شیر، درصد چربی، درصد پروتیین و تعداد سلول های بدنی در نمونه های مورد بررسی مشاهده نشد. اگرچه، تمایل نزدیک به معنی داری بین ژنوتیپ ها و مقدار تولید شیر مشاهده شد (0/1=p). میانگین تولید شیر و تعداد سلول های بدنی برای ژنوتیپ TT نسبت به ژنوتیپ های دیگر بیشتر بود در صورتی که ژنوتیپ های CT و CC  به ترتیب کمترین تولید شیر و تعداد سلول های سوماتیکی را نشان دادند.

نتیجه گیری

در این پژوهش، ارتباط معنی داری بین ژنوتیپ های شناسایی شده با صفات تولیدی شیر و تعداد سلول های بدنی مشاهده نشد ولی این ارتباط برای صفت مقدار تولید شیر روزانه تمایل به معنی داری نشان داد. همچنین نتایج نشان داد ژنوتیپ های TT و CT برای این جهش به ترتیب دارای بیشترین و کمترین مقدار تولید شیر بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!