تنظیم هیجانی: مطالعه مقایسه ای در سالمندان و بالغین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

سالمندی سالم، حق طبیعی انسان و تنظیم هیجان، عامل مهمی در بهبود ارتقای سلامت روان در سنین مختلف رشدی است. این مطالعه با هدف بررسی تنظیم هیجان در سالمندان و مقایسه آن با بالغین طراحی شد.

مواد و روش ها

پژوهش علی مقایسه ای و جامعه آماری شامل تمام سالمندان و بالغین شهر تهران در سال 1398 که از میان سالمندان مراجعه کننده به سراهای محله و بالغین مراجعه کننده به مراکز بهداشتی 235 نفر به روش در دسترس انتخاب و به پرسش نامه های دشواری در تنظیم هیجان، تنظیم هیجانی، تنظیم هیجان خود و دیگران و ذهنی سازی عاطفی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون تی تست مستقل و آزمون تی تست زوجی با نرم افزار SPSSنسخه 22 انجام شد.

یافته ها

میزان دشواری تنظیم هیجان (F=17/08, P<0/001)، تنظیم هیجانی (F=16/07, P<0/001) و تنظیم هیجان خود (t=-2/12, P=0/035) در افراد سالمند نسبت به بالغین بیشتر و در سطح معنا داری کمتر از 0/05 معنادار بودند. عامل های ذهنی سازی عاطفی (t=-1/29, P=0/198) و تنظیم هیجان دیگران (F=0/256, P=0/614) در سطح معنا داری کمتر از 0/05 تفاوت معناداری را بین سالمندان و بالغین نشان نداد.

نتیجه گیری

میزان دشواری تنظیم هیجان، تنظیم هیجان خود و راهبرد ارزیابی مجدد شناختی در سالمندان بالاتر بود. اگرچه در متغیرهای تنظیم هیجان دیگران و ذهنی سازی عاطفی شاهد اختلاف معنادار بین سالمندان و بالغین نبودیم. متخصصان سلامت روان می توانند با استناد به یافته حاصل در جهت ارتقای سلامت هیجانی و بهزیستی روان شناختی به اقدامات موثری در سطح کلی جامعه بپردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
412 تا 425
لینک کوتاه:
magiran.com/p2392834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!