ارزیابی ارتباط بین سن و فعالیت پروتئین کیناز مشابه رنا در شبکه آندوپلاسمی (PERK) در مدل تراریخت بیماری آلزایمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

آلزایمر شایع ترین فرم زوال عقل و بیماری تخریب کننده عصبی در افراد مسن است. در این مطالعه ارزیابی ارتباط سن با میزان بیان ژن ATF4 طی فرآیند پیری در مدل تراریخت آلزایمر بررسی گردید.

مواد و روش ها

ژن جهش یافته آمیلویید بتای انسانی (hAβ42) توسط سیستم بیانی GAL4/UAS در دروزوفیلا بیان و جهت ایجاد مدل مگس های نر UAS-Aβ42 با مگس های ماده elav-GAL4 و یا ok107-GAL4 لقاح داده شدند. تایید مدل توسط بررسی شاخص برتری یادگیری (PLI) در لاروهای نسل اول و همچنین تغییر ساختار چشم مگس های بالغ انجام شد. در این مطالعه تحلیلی بیان ژن ATF4 در روزهای 10، 20 و 30 توسط فن RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

ایجاد مدل آلزایمر توسط کاهش معنادار در PLI (P < 0.05) و همچنین تخریب ساختارهای چشم مگس ها (P<0.01) تایید شد. در این مدل با کاهش فعالیت سیستم GAL4-UAS در دمای پایین (18 درجه سانتی گراد)، بیان ژن hAβ42 و سمیت آن در قبل از بلوغ کاهش داده شد (P<0.05) و با افزایش مجدد دما (24 درجه سانتی گراد)، بیشترین بیان و سمیت این ژن در مغز مگس های بالغ دیده شد. بیان ژن ATF4 به صورت یکسانی در هر دو گروه سنی (روزهای 20 و 30) مگس های مدل نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری (P<0.01) داشت.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به این یافته که الگوی بیان ATF4 القاشده توسط سمیت hAβ42 با افزایش سن یکسان است، می توان نتیجه گرفت فرآیند پیری اثری بر فعالیت مسیر پیام رسانی PERK که مهم ترین عامل افزایش بیان ATF4 در شبکه آندوپلاسمی است ندارد. مطالعات تکمیلی بعدی می توانند نقش پیری را در فعال شدن سایر مسیرهای پاسخ به پروتیین های تا نخورده (ATF6 و IRE1) طی روند بیماری آلزایمر نشان دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
607 تا 618
لینک کوتاه:
magiran.com/p2393400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!