بای پس اسلیو ایلئال تک آناستوموزی (SASI)؛ یک فن موثر جراحی چاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

جراحی بای پس اسلیو ایلیال تک آناستوموزی (SASI) یکی از روش های جراحی نوین برای بیماران چاقی مرضی و دیابتیک می باشد که در اصل تلفیقی از اسلیو معده ((gastric sleeves و بایپس معده (gastric bypass) می باشد.در این روش، sleeve gastrectomy به همراه gastroileal loop anastomosis انجام می گیرد که با افزایش ترشح انسولین از پانکراس و کاهش مقاومت بدن به انسولین در درمان بیماران دارای دیابت نوع دو نتایج بهتری نشان داده است. هدف از این مطالعه بررسی سیستماتیک اثرات این روش جراحی در درمان چاقی مرضی و بیماری های همراه است.

مواد و روش کار

در این مطالعه مروری سیستماتیک،  از پایگاه های PubMed، Scopus، Web of Science و Google scholar با کلیدواژه های انگلیسی جراحی بای پس اسلیو ایلیال تک آناستوموزی، SASI، چاقی، دیابت، باریاتریک تا تاریخ 1 اکتبر 2021 استفاده شد. با توجه به نوین بودن این روش جراحی کلا 7 مقاله موجود بود.

یافته ها

در بررسی اثرات جراحی SASI در بیماران دارای چاقی مرضی، نتایج نشان دادند که مقدار قند خون ناشتا، کلسترول، لیپوپروتیین با چگالی بالا، لیپوپروتیین با چگالی پایین، شاخص توده بدن و هموگلوبین ای وان سی در فالوآپ یک ساله تغییرات معنی داری پیدا می کند (05/0=P). بیماری های همراه من جمله دیابت و فشارخون در غالب موارد بهبود می یابند.

بحث و نتیجه گیری

جراحی بای پس SASI روشی موثر، امن و ساده جهت درمان چاقی مرضی و بیماری های همراه می باشد و عوارض تغذیه ای کمتری به دنبال دارد. وجود دو مسیر عبور مواد غذایی به دنبال جراحی بای پس SASI امکان کاهش میزان سوءتغذیه و همچنین امکان بررسی مشکلات گوارشی توسط آندوسکوپی را فراهم می کند. لذا روشی ایدیال هم برای کاهش وزن و هم بیماری های همراه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
638 تا 647
لینک کوتاه:
magiran.com/p2393403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!