نقش معاینه بالینی در تشخیص بیماران مبتلا به سرطان پستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سرطان پستان شایع ترین بدخیمی بین زنان در جهان است و با استفاده از روش های تشخیصی مناسب و به موقع در مراحل اولیه سرطان می توان عواقب بیماری و مرگ ومیر آن را کاهش داد.

روش بررسی

در این مطالعه مقطعی 287 نفر از زنان مراجعه کننده به مرکز تحقیقات سرطان پستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران (ایران) با شکایت توده پستان تحت بررسی های لازم شامل اطلاعات دموگرافیک، تظاهرات بالینی و سوابق دارویی و معاینه بالینی توسط پزشک ماهر انجام شد و در نهایت اطلاعات استخراج شده از معاینه بالینی با نتایج پاتولوژی مطابقت داده شد.

یافته ها

تعداد 287 زن مبتلا به سرطان سینه با انحراف معیار±میانگین 11/61 ± 47/7 مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتیجه آسیب شناسی 64 مورد (22/30%) خوش خیم و 223 نفر (77/70%) از بیماران توده بدخیم داشتند، در حالی که 37 مورد (12/8%) در معاینه بالینی Clinical Breast Examination (CBE) خوش خیم و 250 (87/6%) بدخیم بودند. حساسیت و ویژگیCBE برابر با 21/98% و 51/56% بود. همچنین 87/6% ارزش اخباری مثبت (PPV)، 89/89% ارزش اخباری منفی (NPV) ثبت شد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که هنوز معاینه بالینی توسط افراد پزشک ماهر با حساسیت بالا می تواند روش مهم و قابل اعتماد در تشخیص سرطان پستان باشد، خصوصا در مواردی که بیمار شیردهی بیش از 24 ماه تا 72 ماه) داشته باشد، در دوران یایسگی باشد و یا تعداد حاملگی بیش از 3 تا داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2393545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!