بررسی عوامل موثر بر تکرار جرم و بازگشت به زندان در بین زندانیان زندان های استان سیستان و بلوچستان (مطالعه موردی زندان های شهرستان زاهدان و شهرستان زابل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

معضل تکرار جرم پس از آزادی محکومین و بازگشت به زندان یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه نظام های کیفری در جهان است. لذا این پژوهش با هدف شناخت عوامل موثر بر تکرار جرم و بازگشت به زندان و ارایه راهکارهای کاهش آن انجام گردیده است.

روش

این پژوهش به شیوه پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته توام با مصاحبه انجام گرفته است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه زندانیان سابقه دار زندان های زاهدان و زابل در 6 ماهه دوم سال 1395، به تعداد 815 نفر می باشد. جهت گردآوری اطلاعات از طریق فرمول آماری کوکران 262 نفر به صورت غیر تصادفی برای زندان های شهرستان های زاهدان و زابل به تناسب جمعیت انتخاب، که به ترتیب 156 و 106 نفر برآورد گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون هایOne Way Anova ، T test ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها و نتایج

حاکی از آن است که متغیرهای محیط نامناسب زندان، محله نامناسب، طرد اجتماعی، توجیه عمل مجرمانه و یادگیری رفتار انحرافی رابطه مثبت و مستقیمی با تکرار جرم نمونه مورد مطالعه داشته اند. این در حالی است که متغیرهای مستقل حمایت اجتماعی، کنترل اجتماعی و اعتماد اجتماعی رابطه منفی و معکوسی با تکرار جرم زندانیان داشته اند. همچنین سه متغیر محله نامناسب، طرد اجتماعی و کنترل اجتماعی به ترتیب بالاترین تاثیر را بر متغیر وابسته تکرار جرم داشته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!