تحلیل جغرافیایی کانون های جرایم مرتبط با مواد مخدر در شهر اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اعمال مجرمانه در کانون های جرم خیز که مکانی با میزان بالای وقوع جرایم است قرار می گیرد. وقوع جرایم در یک مکان، یک نقشه ظاهری را تولید می کند که توزیع فضایی جرایم در آن نمایش داده می شود. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل جغرافیایی کانون های جرایم مرتبط با مواد مخدر در شهر اهواز است.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی و از بعد روش شناسی، کمی است. جامعه آماری پژوهش، پرونده قضایی زندانی هایی زندان سپیدار شهر اهواز است که در مجموع مرتکب 300 فقره جرایم مرتبط با مواد مخدر در سال 1394 شده اند. جهت تجزیه و تحلیل فضایی داده ها و تولید نقشه جرایم مواد مخدر در شهر اهواز، از آزمون های آماری مانند توابع زمین آمار از مجموع ابزارهای کریجینگ و معکوس فاصله و توابع آمار فضایی از ابزارهایی مثل بیضی انحراف معیار و مرکز متوسط؛ و برخی روش های آماری گرافیک مبنا از جمله روش تخمین تراکم کرنل در نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده شد.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد با توجه به تحلیل توزیع کمی و کیفی جرایم مواد مخدر در شهر اهواز بیشترین جرایم در محدوده های مرکز، غرب و جنوب غربی و در محلات آخر آسفالت، خشایار، حصیرآباد، عین دو، کمپلو و گلدشت بوده است. کانون های اصلی جرایم مواد مخدر در محلات حصیر آباد، منبع آب، بیست متری و آسیاباد از منطقه هفت، خشایار و کمپلو، لشکر و شلنگ آباد از منطقه شش، آخر آسفالت از منطقه یک توزیع شده اند. بالاترین آمار نرخ جرایم مواد مخدر مربوط به شیشه با تعداد 106 فقره، تریاک 68 فقره و هرویین 39 فقره تعلق داشته است. مرکز متوسط کل جرایم منطبق بر مرکز شهر و بیضی انحراف معیار کل جرایم مرتبط با مواد مخدر با پراکندگی و گستردگی در بخش مرکزی و کشیدگی به سمت شمال شرق، غرب و جنوب غرب می باشد.

نتیجه گیری

نتایج تحلیل جرایم مواد مخدر نشان داد که الگوی توزیع جرایم مواد مخدر در شهر اهواز به صورت خوشه ای بوده است و مهم ترین کانون های جرایم مواد مخدر در شهر اهواز بر مرکز جغرافیایی شهر انطباق یافته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!