اثربخشی «مقابله درمانی» بر خودکارآمدی عمومی، بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در زنان تحت خشونت خانگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خشونت علیه زنان در جوامع توسعه یافته و چه در جوامع در حال توسعه همواره به عنوان یک دغدغه و آسیب مطرح می باشد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی "مقابله درمانی" بر خودکارآمدی عمومی، بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در زنان تحت خشونت خانگی در شهر تهران انجام شده است.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون  - پس آزمون - پیگیری  و گروه کنترل بود. 40 تن از زنان تحت خشونت مرکز سلامت جامع حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان ری، بخش کهریزک در سال 1399، با در نظر گرفتن ملاک های ورود و به روش نمونه گیری تصادفی هدفمند وارد مطالعه شدند. سپس به طور تصادفی ساده به روش قرعه کشی به گروه مداخله "مقابله درمانی" (20 تن) و کنترل (20 تن) گماشته شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی،  "مقیاس خودکارآمدی عمومی"(General Self-Efficacy Scale)، "مقیاس بهزیستی روانشناختی"(Psychological Welfare Scale) و "مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون"(Connor-Davidson Resilience Scale) در 3 مرحله تکمیل شد. روایی محتوا به روش کیفی، روایی صوری و نیز پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.

یافته ها

میانگین متغیرهای خودکارآمدی عمومی، بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در مرحله پیش آزمون بین 2گروه تفاوت معناداری وجود نداشت که نشانگر همگن بودن 2 گروه پژوهش در مرحله پیش آزمون است. اما تفاوت بین 2 گروه در مراحل پس آزمون و پیگیری تفاوت معنا داری بود که می تواند حاکی از اثربخشی مداخله "مقابله درمانی" بر متغیرهای ذکر شده و نیز پایداری اثربخشی در مرحله پیگیری باشد (001/>P). 

نتیجه گیری

"مقابله درمانی" بر خودکارآمدی عمومی، بهزیستی روانشناختی و تاب آوری در زنان تحت خشونت خانگی اثربخشی مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می شود که از "مقابله درمانی" به عنوان مداخله روانشناختی در افزایش و خودکارآمدی عمومی، بهزیستی روانشناختی، تاب آوری در جهت توانمند سازی زنان تحت خشونت استفاده شود

زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!