تاثیر یک دوره تمرین شنا با دماهای مختلف بر بیان ژن های β3-AR و ERK2 در بافت چربی احشایی موش های صحرایی دیابتی شده توسط استرپتوزوتوسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

β3-AR و ERK2 از عوامل کلیدی در تنظیم متابولیسم بافت چربی و تبدیل آن به بافت چربی قهوه ای هستند. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر یک دوره تمرین شنا با دماهای مختلف بر بیان ژن های β3-AR و ERK2 در بافت چربی احشایی موش های صحرایی دیابتی می باشد.

مواد و روش ها

تعداد 28 سر موش صحرایی نر 2 ماهه از نژاد ویستار با میانگین وزن 20±200 گرم انتخاب ‏شدند. پس از دیابتی شدن ازطریق محلول استرپتوزوتوسین، به 4 گروه: 1) کنترل سالم، 2) کنترل دیابتی، 3) تمرین شنا دیابتی در آب 5 درجه سانتی گراد و 4) تمرین شنا دیابتی در آب 36 درجه سانتی گراد (هر گروه 7 سر) تقسیم ‏شدند. گروه های تمرینی 5 روز در هفته مطابق با برنامه تمرینی به‏ مدت 4 هفته به تمرین شنا هوازی پرداختند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های آنوای - یک طرفه و تعقیبی - توکی استفاده‏ شد.

نتایج

کاهش معنی داری در بیان ژن β3-AR مشاهده شد (0001/0=P) و نتایج نشان دادند که این تفاوت معنی دار در بین جفت گروه های کنترل سالم نسبت به دیگر گروه ها است (0001/0=P). همچنین، بیان ژن ERK2 افزایش معنی داری را نشان داد (0001/0=P)، و نتایج نشان دادند که این تفاوت معنی دار در بین جفت گروه های کنترل سالم با تمرین در آب 36 درجه (001/0=P) و همچنین گروه کنترل دیابتی با تمرین در آب 36 درجه (001/0=P) است.

نتیجه گیری

چهار هفته تمرین شنا منجر به کاهشβ3-AR  و افزایش ERK2 شد که می توان نتیجه گرفت این عوامل، نقش مهمی در متابولیسم بافت چربی سفید و تبدیل آن به بافت چربی قهوه ای ایفا می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1303 تا 1312
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!