تهیه نانوسلولز اصلاح شده با 5-Br-PADAP جهت پیش تغلیظ و اندازه گیری مقادیر ناچیز یون های کبالت در نمونه آب های طبیعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جداسازی و اندازه گیری مقادیر ناچیز یون های کبالت در نمونه های حقیقی به جهت سمیت آن، برای انسان اهمیت زیادی دارد که در تحقیق حاضر از نانو سلولز اصلاح شده به عنوان جاذب استفاده شده است. نانو سلولز به روش هیدرولیز اسیدی سنتز و با 2- (5- برمو -2- پیریدیل آزو)- 5- (دی اتیل آمینو) فنل)  Br-PADAP 5-) اصلاح شد. به کمک میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) اندازه نانو فیبرهای سلولزی تعیین شد. بعد از اصلاح نانو جاذب با PADAP  5-Br-، از نانوکامپوزیت اصلاح شده آنالیز وزن سنجی حرارتی (TGA) صورت گرفت و همچنین برای تعیین مقدار سطح قبل و بعد از اصلاح جاذب از تکنیک BET استفاده شد. در کار حاضر هدف اصلاح سطح نانو سلولز با لیگاند 5-Br-PADAP جهت استفاده از آنها برای استخراج و پیش تغلیظ مقادیر ناچیز یون های کبالت قبل از اندازه گیری آن توسط طیف سنجی جذب اتمی شعله ای در نمونه های حقیقی می باشد.

روش بررسی

حجم معینی از یون کبالت را داخل لوله آزمایش حاوی نانو جاذب اصلاح شده ریخته و به آن محلول بافر با 9pH= اضافه کرده و به مدت 15 دقیقه درون شیکر و سپس سانتریفیوژ قرار داده و در مرحله بعد محلول رویی را دور ریخته و 1 میلی لیتر HCl  جهت بازیابی یون کبالت افزوده و 10دقیقه داخل شیکر و سپس سانتریفیوژ قرار داده و جذب محلول رویی توسط دستگاه جذب اتمی شعله ای خوانده شد.نتایج به دست آمده نشان می دهد که نانو سلولز اصلاح شده، برای اندازه گیری یون کبالت در غلظت های پایین بسیار حساس و گزینش پذیر عمل می کند و تحت تاثیر پارامتر های مختلفی مانند pH، مقدارجاذب، زمان استخراج و نوع حلال شوینده قرار می گیرد.

یافته ها

منحنی کالیبراسیون در گستره 500-10 نانو گرم بر میلی لیتر خطی بود و حد تشخیص روش 3/4 نانوگرم بر میلی لیتر و انحراف استاندارد نسبی (RSD) روش 8/1 % به دست آمد. همچنین دارای فاکتور پیش تغلیظ و غنی سازی بالا می باشد.

بحث و نتیجه گیری

روش پیشنهادی جهت اندازه گیری مقادیر ناچیز یون های کبالت با روش افزایش استاندارد در نمونه آب های طبیعی نظیر آب دریا، رودخانه، آب چاه ، آبندان و آب شهری توسط دستگاه طیف سنجی جذب اتمی با نتایج رضایت بخش مورد استفاده قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!