رتبه بندی شاخص های استقرار مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت سلولزی با استفاده از روش ترکیبی EDAS-SEM

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

صنایع سلولزی ارتباط تنگاتنگی با جنگل ها و منابع طبیعی دارند و از طرف دیگر، مواد شیمیایی مورد استفاده در آن ها گاهی به طبیعت منتقل می شوند. از این رو می توانند به دوگونه محیط زیست را تحت تاثیر قرار دهند و لذا نیاز مبرمی به مدیریت با رویکرد سبز به ویژه در زمینه زنجیره تامین دارند. نیل به این مهم از طریق یافتن موثرترین عوامل پیاده سازی مدیریت زنجیره تامین سبز در این صنعت امکان پذیر است، که این کار در این تحقیق انجام پذیرفته است. در تحقیقات مشابه قبلی غالبا وزن عوامل یکسان در نظر گرفته شده است و به علاوه، هنگام جمع آوری داده، وزن مصاحبه شوندگان نیز یکسان تلقی گردیده است. در این مقاله با بکارگیری روش های EDAS-SEM هر دو مشکل رفع گردیده و رتبه بندی معتبرتری درباره عوامل تشکیل دهنده مدیریت زنجیره تامین سبز در صنایع سلولزی ارایه شده است. این مطالعه با هدف ارایه مدل مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت سلولزی، شامل عوامل شفاف و وزن های دقیق انجام شده است به نحوی که با استفاده از آن هم بتوان عملکرد مدیران را در این حوزه اندازه گیری کرد و هم موثرترین عوامل را برای ارتقا در آینده به مدیران پیشنهاد داد.

روش بررسی

این پژوهش در نحوه جمع آوری داده ها کیفی و پیمایشی و در پردازش آن ها کمی است. از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، آمیخته است. روش مدل سازی و تحلیل عبارتند از آنتروپی، EDAS,SEM. جامعه آماری 63 نفر مدیران صنایع تولید محصولات سلولزی قم است که پرسشنامه در سال 1398 برای همگی آن ها ارسال گردید و 55 مورد تکمیل شد. لذا روش نمونه گیری، نمونه در دسترس است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه و ابزار تحلیل داده ها، تحلیل عاملی تاییدی با رویکرد حداقل مربعات جزیی و نرم افزار SmartPLS3 است. برای محاسبات مربوط به آنتروپی و ایداس از Excel استفاده شد.

یافته ها

مهم ترین شاخص های عملکرد زنجیره تامین سبز در صنایع محصولات سلولزی قم عبارتند از انتخاب تامین کنندگان با معیارهای زیست محیطی، تعیین الزامات زیست محیطی برای خرید اقلام و ممیزی انطباق با مقررات زیست محیطی. همچنین وزن مدیران با در نظر گرفتن ویژگی های نخبگی، با یکدیگر متفاوت است. این یافته ها برای سایر صنایع سلولزی قابل تعمیم است.

بحث و نتیجه گیری

مدل ارایه شده می تواند برای آینده ای بهتر در مدیریت زنجیره تامین سبز صنایع سلولزی از طریق ارزیابی عملکرد مدیران در رده های ارشد و میانی در سطوح سازمانی و واحد، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای شناسایی مهم ترین فاکتورها در هر سطح و تخصیص منابع آتی سازمان به آن ها نیز می توان از دستاوردهای این تحقیق بهره برداری نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!