بررسی استرس، اضطراب و افسردگی و ارتباط آن با حمایت اجتماعی در سالمندان نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با افزایش سریع تعداد سالمندان لزوم توجه به سلامت روانی آن ها را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. حمایت اجتماعی با فراهم آوردن حمایت های عاطفی و روانی نقش موثری در ارتقای سلامت روان سالمندان ایفا می کند. این مطالعه با هدف بررسی استرس، اضطراب و افسردگی و ارتباط آن با حمایت اجتماعی در سالمندان نظامی انجام گردید.

روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که بر روی 280 سالمند نظامی مراجعه کننده به بهداری با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. افسردگی، اضطراب و استرس با استفاده از پرسشنامهDASS-21 و حمایت اجتماعی با استفاده از پرسشنامه حمایت اجتماعی فیلیپس مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS-20 و توسط آزمون های کای دو، فیشر و رگرسیون خطی تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که 49/2% از سالمندان نظامی افسردگی، 42/9% اضطراب و 31/8% استرس داشتند. افسردگی، اضطراب و استرس با تحصیلات، وضعیت تاهل، بیماری مزمن و وضعیت اقتصادی ارتباط آماری معناداری نشان داد (0/05<p). همچنین بیشترین حیطه پیشگویی کننده سلامت روان به ترتیب، حمایت خانواده (0/38= B) و حمایت دوستان (0/34=B) و کمترین مربوط به حمایت دیگران (0/25= B) بود و تمام حیطه های حمایت اجتماعی، سلامت روان را پیشگویی و از نظر آماری معنادار بود (0/05<p).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت که در سالمندان نظامی، افسردگی و اضطراب بیشتر از استرس وجود دارد. حمایت خانواده و حمایت دوستان می تواند نقش تعیین کننده ای در سلامت روان سالمندان به عهده داشته باشد. لذا توجه به وضعیت سلامت روان و بکارگیری عوامل تعیین کننده همانند حمایت اجتماعی می تواند در کاهش آسیب های سلامت روان موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
730 تا 737
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!