ارزیابی تاثیر جاذب های مختلف بر کاهش صدا در نفربرهای زرهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 در سال های اخیر میزان صدا در وسایل نقلیه نظامی افزایش چشمگیری داشته است. برای افرادی که در وسایل نقلیه نظامی قرار دارند ارتباط کلامی بسیار مهم می باشد. تبادل اطلاعات بین سربازان داخل وسیله نقلیه و همچنین با دنیای بیرون که با استفاده از کانال های رادیویی و سیستم های ارتباط درونی انجام می شود، نیازمند توانایی صحبت و شنیدن مناسب می باشد. در محیط های نظامی نفربرهای زرهی یکی از کاربردی ترین وسایل نقلیه مورد استفاده هستند که سلامت و میزان مواجهه با فشار صوت افراد داخل کابین این تانک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر جاذب های مختلف بر کاهش میزان صدا در نفربرهای زرهی انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر به صورت مقطعی و مداخله ای بر 3 عدد نفربرزرهی در سال 1396 انجام شد. تراز فشار صوت در داخل کابین در 3 زمان حالت روشن و سکون تانک با دور موتور 100 تا 1200 دور در دقیقه، حالت آماده به حرکت با دور موتور 1400 دور در دقیقه، حالت سرعت 15 کیلومتر در ساعت تانک با دور موتور 1600 تا 2000 دور در دقیقه اندازه گیری شد. به منظور انجام مداخله و کاهش هزینه ها و بررسی کارآیی مواد جاذب در کاهش تراز فشار صوت، اتاقکی با بدنه اصلی از جنس آهن در ابعاد کوچکتر تهیه شد. صدا در داخل اتاقک تولید شد و پس از نصب مواد جاذب میزان کاهش تراز فشار صوت اندازه گیری شد. مواد جاذب انتخاب شده شامل فوم شانه تخم مرغی پلی اورتان چگالی kg/m212 ضخامت 2/5 سانتی متر، فوم شانه تخم مرغی پلی اورتان چگالی kg/m212 ضخامت 4/2 سانتی متر، پشم شیشه چگالی kg/m212 ضخامت 3/2 سانتی متر، فوم پلی اتیلن چگالی kg/m220 ضخامت 2 سانتی متر و نمد ضخامت 0/8 سانتی متر بودند. داده ها با آزمون آنالیز واریانس یک طرفه توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 و در سطح معناداری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

میزان تراز معادل فشار صوت dBA 93/8 در وضعیت سکون به dBA 101/6 در حالت آماده به حرکت افزایش یافت و در وضعیت حرکت این تراز به dBA 107 افزایش یافت. میزان تراز فشار کل متناظر صوت از dBA 93 در وضعیت سکون به dBA 98 در حالت آماده به حرکت افزایش یافت و در وضعیت حرکت با سرعت 15 کیلومتر در ساعت این تراز به dBA 104 افزایش یافت. تراز معادل مواجهه صوت در داخل اتاقک بدون مواد جاذب dBA 110 در نظر گرفته شد، با استفاده از مواد جاذب صوتی نمد، فوم پلی اتیلن، پشم شیشه، فوم شانه تخم مرغی پلی اورتان با ضخامت 2/5 سانتی متر، فوم شانه تخم مرغی پلی اورتان با ضخامت 4/2 سانتی متر به ترتیب تراز صوت به dBA 98، dBA 102، dBA 97، dBA 95 و dBA 93/2 کاهش یافت.

نتیجه گیری

وضعیت موتور دستگاه و وضعیت زنجیرها مهمترین عامل تفاوت در میزان تراز معادل فشار صوت در 3 وضعیت عنوان شده می باشند. بهترین ماده برای نصب در داخل کابین به منظور کاهش تراز فشار صوت فوم شانه تخم مرغی پلی اورتان با چگالی kg/m212 و ضخامت 4/2 سانتی متر می باشد. که این ماده میزان تراز معادل مواجه صوت را از dBA 110 به dBA 94 کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
783 تا 791
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!