جداسازی و شناسایی لاکتوباسیلوس برویس از پنیر محلی شهرستان بازفت، ایران و ارزیابی فعالیت ضد میکروبی آن در برابر برخی میکروارگانیسم های بیماریزا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  در ایران فراورده های لبنی محلی زیادی وجود دارد که حاوی باکتری های اسیدلاکتیک هستند. هدف از این مطالعه، جداسازی و شناسایی باکتری لاکتوباسیلوس برویس از پنیر محلی شهرستان بازفت با استفاده از روش های بیوشیمیایی و مولکولی و بررسی ویژگی های ضدمیکروبی آن در شرایط آزمایشگاهی است.

مواد و روش کار

  در این مطالعه از 10 نمونه پنیر محلی بازفت، چهارمحال بختیاری نمونه برداری انجام شد. پس از انتقال به آزمایشگاه رقت سازی تا 6-10 انجام و در محیط MRS کشت انجام شد. سپس باکتری های باسیلی شکل و گرم مثبت جداسازی شدند و به کمک روش های بیوشیمیایی شناسایی شدند. سپس به منظور تایید سویه جداسازی شده، استخراج ژنوم لاکتوباسیلوس برویس شناسایی شده انجام و تکثیر با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) انجام گرفت. در نهایت محصول PCR برای تعیین توالی به شرکت سیناکلون ارسال گردید. خاصیت ضد میکروبی مایع رویی کشت لاکتوباسیلوس برویس علیه عوامل بیماری زای اشرشیا کلی، استافیلوکوکوس اوریوس، سالمونلا تیفی موریوم، سودوموناس آیروژینوزا و انتروکوکوس فکالیس به کمک روش دیسک و چاهک مورد بررسی قرار گرفت. همچنین حساسیت آنتی بیوتیکی به روش استاندارد CLSI ارزیابی شد.

یافته ها

  از نمونه های پنیرمحلی شش گونه لاکتوباسیلوس شناسایی شد. لاکتوباسیلوس برویس منتخب توان ضد میکروبی مناسبی در مقابل پنج باکتری بیماری زا از خود نشان دادند، بیشترین اثر مهار کنندگی بر علیه سالمونلا تیفی موریوم طی روش چاهک با میانگین قطر هاله عدم رشد 15/3 میلی متر و کمترین اثر مهارکنندگی بر علیه انتروکوکوس فکالیس در روش دیسک با قطر هاله عدم رشد 8/6 میلی متر از خود نشان داد. همچنین نسبت به آنتی بیوتیک های ونکومایسین و جنتامایسین مقاوم، نسبت به کانامایسین و نالیدیکسیک اسید نیمه حساس و نسبت به اریترومایسین، تتراسایکیلین، آمپی سیلین و کلرامفنیکل حساس بود.

نتیجه گیری

 سویه لاکتوباسیلوس برویس جدا شده از پنیر محلی بازفت توانایی ضدمیکروبی مناسبی دارد و با انجام آزمون های in vitro و in vivo بیشتر می توان از این سویه بومی در داروها و مواد غذایی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!