کندوکاوی بر بازتاب فاکتورهای محیطی موثر بر پدیده انفعال شهروندان در بافت ناکارامد حاشیه ای مورد پژوهی: محلات حاشیه شمالی کلانشهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیر تکامل شهرنشینی در بستر مدرن امروزی سبب بروز مشکلاتی از قبیل آشفتگی در نظام فضایی-کالبدی، بی توجهی به نیازهای انسانی، رشد پهنه های دوگانه و چندگانه شهری از نظر سطح اقتصادی-اجتماعی گردیده، بعلاوه با تغییرات موجود در چرخه اقتصادی، رشد جمعیت و بروز موانع درامدی و رقابتی در طبقات جامعه نیز، دیگر نمی توان انتظار وجود محلات یکپارچه و منسجم اجتماعی را در کلانشهرها داشت. در این میان طراحان شهری به دنبال، ارتقاء کیفیت محیطی از طریق شناخت نحوه عملکرد میان عناصر در تعامل با انسان و سنجش واکنش افراد در محیط با هدف ارتقاء سلامت روانی و بهبود سطح ادراک ذهنی شان در پدیده های اجتماعی همچون شهر می باشند، لیکن پدیده های نوظهوری مانند انفعال شهروندان که غالبا ناشی از ناآگاهی، بی توجهی و عدم حساسیت نسبت به وجوه مخرب محیط است، باعث ایجاد خلل و شکست در فرایند توسعه شهر می گردند. این پدیده از حیث مداخلات شهرسازانه از سویی اهمیت می یابند که، برنامه ریزان شهری به دنبال واکنش و مشارکت شهروندانی هستند که مخاطب طرح ها و برنامه های انان می باشند. این نوشتار به دنبال بررسی عوامل موثر بر انفعال شهروندان و مقایسه میزان اثرگذاری آن در پهنه های ناکارآمد کلان شهر مشهد با نگاهی اثباتی بوده و برای دستیابی به این هدف از تکنیک تحلیل کمی معادلات ساختاری، با ابزار پرسشنامه از جامعه آماری 391 نفری بهره گرفته است. در نهایت انتظار می روند که این نوشتار به اولویت بندی میزان اثرگذاری شاخص های موثر بر پدیده انفعال شهروندان نسبت به محیط در محلات ناکارامد حوزه شمالی شهر مشهد دست یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
197 تا 214
لینک کوتاه:
magiran.com/p2399437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!