ترسیم و تحلیل شبکه ی هم تالیفی پژوهشگران حوزه ی تراریخته با رویکرد تحلیل شبکه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گونه های تراریخته، گونه هایی هستند که ژنوم آن ها از نظر ژنتیکی تغییر یافته باشند. حوزه ی تراریخته یکی از حوزه هایی است که از اهمیت و جایگاه بالایی در جهان برخوردار است، از این رو هدف از پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه هم تالیفی  پژوهشگران در حوزه موضوعی تراریخته است.

روش بررسی

این پژوهش از نوع توصیفی بوده و با استفاده از تکنیک های علم سنجی همچون شبکه همکاری علمی و شاخص های تحلیل شبکه اجتماعی انجام شد. در این مطالعه 23456 مقاله ی پژوهشگران حوزه ی تراریخته که در پایگاه Web of Science در بازه ی زمانی 2019-2010 نمایه شده بودند، بررسی گردید. به منظور ترسیم و تحلیل داده ها از نرم افزار VOSviewer و UCINET استفاده شد.

یافته ها: 

شبکه ی همکاری علمی پژوهشگران حوزه ی تراریخته با استفاده از شاخص های کلان و خرد شبکه اجتماعی بررسی و تحلیل گردید. شبکه از نظر شاخص های کلان از انسجام پایینی برخوردار بود. به طوری که چگالی شبکه، عدد 0/027، ضریب خوشه بندی عدد 0/834، قطر15 و میانگین فاصله 4/155 محاسبه شد. از نظر شاخص های خرد هم وضعیت پژوهشگران در شبکه مشخص شد. David Ayares بیشترین همکاری را با دیگر اعضا داشت و همچنین Nam-Hai Chua مهم ترین نقش را در ارتباط افراد خوشه های مختلف شبکه ایفا کرد و Yan Zhang کمترین فاصله را با دیگر اعضای شبکه داشت. 

نتیجه گیری

براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که شبکه ی هم تالیفی پژوهشگران حوزه ی تراریخته از انسجام پایینی برخوردار است و اطلاعات در بین اعضا با سرعت پایینی انتقال می یابد. با توجه به اینکه وضعیت پژوهشگران مختلف در این پژوهش مشخص شد، از نتایج این مطالعه می توان برای هدایت همکاری های آینده، و تشویق دانشگاه ها و موسسات علمی برای توسعه ی تعاملات خود با یکدیگر و تقویت بیشتر همکاری ها استفاده کرد. همچنین با توجه به یافته های مطالعه در این شبکه پژوهشگران ایرانی جزو افراد کلیدی نبودند که نیاز است پژوهشی در خصوص وضعیت و جایگاه پژوهشگران ایرانی در حوزه تراریخته انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
399 تا 408
لینک کوتاه:
magiran.com/p2399917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!