تحلیل کتاب سنجی و آلتمتریکس مقالات پر استناد حوزه ی بیماری های عفونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های عفونی از جمله بیماری های دخیل در سلامت عمومی جامعه هستند و درصد بالایی از علل مرگ در سطح جهان به این بیماری ها نسبت داده شده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت مقالات پراستناد حوزه ی بیماری های عفونی بر اساس شاخص های کتاب سنجی و آلتمتریکس می باشد.

روش بررسی

پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی از نوع کاربردی بوده که با استفاده از روش های کتاب سنجی و آلتمتریکس انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 687 عنوان مقاله ی پراستناد نمایه شده در پایگاه Web of Science (WOS) بین سال های 2020-2010 است. برای گردآوری داده ها از پایگاه Web of Science و ابزار Bookmarklet و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای VOSviewer ,Excel ,SPSS استفاده شده است.

یافته ها:

 روند تولید مقالات پراستناد روندی صعودی داشته است. بالاترین میزان انتشار مقالات در سال 2020 و کمترین میزان در سال 2010 بوده است. امریکا با 49 درصد بیشترین تعداد مقاله را منتشر کرده و lisa Maragakis ,Debroah Yokoe جزو پرکارترین نویسندگان بودند. مجله Lancet Infectious Diseases و موسسه (CDC: Centers for Disease Control and Prevention) بیشترین سهم را در انتشار مقالات پراستناد بیماری های عفونی داشته اند. واژگان: کووید 19، اپیدمیولوژی، بیماری، مرگ و میر و عفونت پرکاربردترین واژه ها در حوزه ی بیماری های عفونی بودند. Mendeley و Twitter نیز از مهم ترین رسانه های اجتماعی بودند که مقالات پراستناد در آنها ذکر شده اند.

نتیجه گیری: 

نتایج نشان داد که بین شاخص های آلتمتریکس و میزان استنادات رابطه ی معنی داری وجود دارد. همچنین با شناسایی ویژگی های مقالات پراستناد حوزه بیماری های عفونی تلاش شده است، دید روشنی نسبت به نویسندگان، کشورها، موسسات و مجلات برتر ارایه گردد و بالطبع پژوهشگران می توانند از موضوعات داغ و نوظهور شناسایی شده در این پژوهش، در تحقیقات آتی بهره ببرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
419 تا 431
لینک کوتاه:
magiran.com/p2399938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!