بررسی رابطه ساختار خانواده با تکامل مثبت نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تکامل مثبت نوجوانی، سازه‌‌ای مبتنی‌بر توان‌مندی است که می‌توان آن را به‌عنوان درگیرشدن در رفتارهای اجتماعی مثبت و اجتناب از رفتارهایی تعریف کرد که سلامتی و آینده فرد را به‌خطر می‌اندازد؛ ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ساختار خانواده با تکامل مثبت نوجوانان صورت گرفت.

روش‌بررسی

در قالب پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 300 نفر از دانش‌آموزان مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 انتخاب شدند. گردآوری داده‌های پژوهش ازطریق فرم بلند مقیاس تکامل مثبت نوجوانان (گلدهف و همکاران ، 2014) و ویراست چهارم مقیاس ارزشیابی سازش‌پذیری و پیوستگی خانواده (اولسون و همکاران، 2006) انجام پذیرفت. همچنین داده‌های پژوهش از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیری، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تجزیه‌وتحلیل شدند. سطح معناداری آزمون‌های آماری 0٫05=α تعیین شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد، به‌طورکلی بین ابعاد شایستگی، ارتباط، منش و مراقبت از تکامل مثبت نوجوانی با سبک‌های انسجام متوازن، انعطاف‌پذیری، ارتباط خانواده و رضایت خانواده رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد (0٫05>p) و با سبک‌های گسسته، آشفته، نامنعطف و به‌هم‌تنیده رابطه منفی و معنادار وجود داشت (0٫05>p). همچنین بین بعد اعتماد از تکامل مثبت نوجوانی با هیچ‌کدام از سبک‌های خانواده رابطه معنا‌داری به‌دست نیامد. از بین سبک‌های خانواده، انسجام متوازن و آشفته درمجموع 0٫16از تغییرات بعد شایستگی، انعطاف‌پذیری متوازن و رضایت خانواده درمجموع 0٫19 از واریانس بعد ارتباط، رضایت خانواده و گسسته درمجموع 0٫13 از تغییرات بعد منش و ارتباط خانواده درمجموع 0٫07 از تغییرپذیری بعد مراقبت را تبیین کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

براساس یافته‌های پژوهش حاضر مبنی‌بر اینکه بین ساختار خانواده و تکامل مثبت نوجوانی رابطه معناداری وجود دارد، توجه به یافته‌های این پژوهش می‌تواند در طراحی و امکان‌سنجی پروتکل‌های آموزشی درجهت کاهش مشکلات و جلوگیری از خلق بحران در زندگی نوجوانان ایرانی برای خانواده‌ها موثر واقع شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!