منشاءیابی رسوبات ناشی از هوازدگی سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی با استفاده از رفتار ژئوشیمیایی برخی ازعناصر فلزی پایه و کمیاب (مطالعه موردی: شمال شهرکرد)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در جریان هوازدگی بخش قابل ملاحظه ای از عناصر به ویژه فلزات پایه و کمیاب مهاجرت می نمایند. تا کنون منشاء یابی رسوبات صرفا با استفاده از روش های تجربی و یا ایزوتوپ هایی همچون سزیم 137 صورت پذیرفته که همواره برسر نتایج آنها بحث ها و ابهامات فراوانی مطرح بوده است. کشف قواعد ناظر بر مهاجرت و توزیع برخی عناصر فلزی در محیط های دارای سنگ شناسی مختلف می تواند روشی مناسب و نسبتا دقیق جهت تشخیص منشا رسوبات را در اختیار قرار دهد. وجود بیرون زدگی هایی از سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی در شمال شهرکرد موقعیت خوبی را فراهم آورد تا این تحقیق نوآورانه به انجام رسد. در این پژوهش با استفاده از نتایج آزمایشات XRD وICP-MS بر روی نمونه های برداشت شده از سنگ های آذرین، رسوبی و دگرگونی و نیز رسوبات حاصل از آنها و بررسی آماری غنی شدگی و تهی شدگی عناصر فلزی مهاجر، منشاء رسوبات تعیین گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، روبیدیوم و نیکل، استرانسیوم، سرب، نیوبیوم و زیرکونیوم درسنگ های آذرین و اورانیوم، سرب، باریوم، تنگستن ، نیوبیوم ، زیرکونیوم در سنگ های رسوبی و زیرکونیوم، روبیدیوم، وانادیوم، باریوم، کبالت، نیوبیوم و نیکل در سنگ های دگرگونی می توانند به عنوان ردیاب رسوبات مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
710 تا 722
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!