ارزیابی عملکرد عملیات اسیدکاری ماتریسی در یک مخزن گاز میعانی کربناته چندلایه با استفاده از تلفیق نتایج تحلیل چاه آزمایی و تفسیر نمودار نگار تولید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اسیدکاری ماتریسی یکی از مهمترین اقدامات برای افزایش و نگهداشت بهره دهی طولانی مدت چاه است. اسیدکاری ماتریسی چاه-های انحرافی عمیق در مخازن هتروژنژ/ناهمگن بسیار چالش برانگیز است و بررسی میزان کارایی این عملیات اهمیت بسزایی دارد. این مطالعه ارزیابی عملکرد اسیدکاری ماتریسی و بهبود قابلیت انتقال سیال چاه در یک مخزن گاز میعانی کربناته چندلایه را با استفاده از تفسیر داده های آزمایشات سرچاهی، تحلیل چاه آزمایی دی کانولوشن / آنالیز فشار گذرا مرسوم و بکارگیری نتایج تفسیر نمودار نگار تولید ارایه می کند. این ارزیابی می تواند برای بهینه سازی استراتژی عملیات اسیدکاری در چاه های اطراف ، طراحی و همچنین اجرای عملیات اصلاحی مناسب در چاه های آتی مورد استفاده قرار گیرد. در این مطالعه، نتایج تفسیر داده های آزمایشات سرچاهی حاکی از موفقیت آمیز بودن عملیات تحریک چاه می باشد، بطوریکه شاخص بهره دهی کل حدود سه برابر و فشار جریانی سرچاهی حدود 623 پام افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، میزان انداخت فشار نیز به حدود یک سوم (3/1) کاهش یافت. تفسیر نمودارهای تولید و تحلیل چاه آزمایی در مخزن چندلایه مورد مطالعه نشان داد عملیات تحریک چاه، عمدتا عمیق ترین لایه مخزنی با بالاترین فشار را تحت تاثیر قرار داده است. بنابراین، ضریب پوسته لایه های مخزنی مختلف بطور یکنواخت برطرف نگردیده است. این مهم بایستی در طراحی عملیات های اسیدکاری آتی، در سایر چاه های اطراف /مشابه مورد توجه قرار گیرد به نحوی که هدایت اسید در مخزن به سمت فواصل مخزنی که کمتر تحت تاثیر قرار گرفته اند نیز کنترل گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
838 تا 855
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!