مقایسه تاثیرات مکانیسمی نانو ذرات نقره روی برخی از انواع موجودات زنده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از فناوری های جدید در قرن حاضر نانوتکنولوژی است. نانوتکنولوژی یک بستر تحقیقاتی وسیع و نویدبخش از پژوهش های بین رشته ای است که طیف وسیعی از فرصت ها را در زمینه های مختلف، از جمله داروسازی، پزشکی، الکترونیک و کشاورزی گشوده است. یکی از نانوذرات کاربردی در حوزه نانوبیوتکنولوژی نانوذرات نقره است. از مهم ترین ویژگی این نانوذرات ایجاد مرگ برنامه ریزی شده سلولی (Apoptosis) است. این ویژگی باعث ایجاد خواص ضدعفونی کنندگی آن علیه باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و نماتودها شده است. نانوذرات به دلیل دارا بودن نسبت سطح به حجم بالا و سطح تماس بیشتر کارایی بهتری در مقابله با میکروارگانیسم ها دارد. در این میان نانوذرات نقره فعالیت ضدمیکروبی بی نظیری علیه دسته وسیعی از میکروارگانیسم ها نشان داده و اخیرا مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته اند.

مواد و روش ها

مقالات مرتبط در این مطالعه از پایگاه های اطلاعاتی که شامل ،Web of Science ،Scopus ،ISC ،PubMed ،ISI Google Scholar، مگیران و نور می شود، بررسی شد.

ملاحظات اخلاق

اصول اخلاقی در نوشتن مقاله رعایت شده است.

یافته ها 

تاثیر ضدمیکروبی نانوذرات نقره به غلظت، شکل و قطر نانوذرات به زمان تاثیر و نوع میکروارگانیسم نیز وابسته است. مکانیسم مولکولی این نانوذرات از طریق ایجاد استرس اکسیداتیو (Oxidative Stress) بوده است. مکانیسم عملکرد مهاری یون های نقره بر میکروارگانیسم ها از بین رفتن توانایی تکثیر دی ان ای، غیرفعال شدن بیان پروتیین های زیرواحد ریبوزومی و سایر پروتیین های سلول باکتری و آنزیم های ضروری برای تولید ATP است. تاثیر یون های نقره در درجه اول بر عملکرد آنزیم های متصل به غشا همچون آنزیم های کلیدی در زنجیره تنفسی است؛ بنابراین مکانیسم های سلولی مشابه به یکدیگر می توانند باعث تاثیرات ایجاد مرگ سلولی در پروکاریوت ها، قارچ ها و یوکاریوت ها شوند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که متغیرهایی مانند نوع میکروارگانیسم، زمان تماس، غلظت، شکل و قطر نانوذرات نقره، تاثیر معنادار بر مهار رشد میکروبی داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
458 تا 469
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!