فرصت ها و چالش های استفاده از کارنامه عملکردی یا لاگ بوک در آموزش پزشکی: یک مطالعه مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به طور سنتی، لاگ بوک ها به عنوان ابزاری برای ثبت و ارزیابی فعالیت های دانشجویان، کارورزان و دستیاران رشته پزشکی استفاده می شود. استفاده از لاگ بوک در آموزش دانشجویان پزشکی کاملا بررسی نشده است. در مطالعه حاضر به مرور نظام مند مطالعات انجام شده در زمینه لاگ بوک در آموزش پزشکی پرداخته شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مرور نظام مند براساس موارد ترجیحی در گزارش مقالات مروری منظم و فراتحلیل (پریزما) بر کاربرد لاگ بوک در آموزش پزشکی است. جستجو تا تاریخ 10 دی ماه 1399، در پایگاه داده های Medliness، Embase، کتابخانه Cochrane، Web of Science و Scopus با کلمات کلیدی معادل انگلیسی " لاگ بوک"، "آموزش پزشکی"، "دوره دستیاری"، "آموزش عملی"، "دانشجویان پزشکی" و" دانشجویان دستیاری" انجام شد. در مقالات انتخاب شده نام نویسندگان، سال ‏مطالعه، کشور، رشته ‏آموزشی، نوع لاگ ‏بوک، طراحی ‏مطالعه، محدودیت مطالعه و نتیجه گیری کلی استخراج شد.

یافته ها

در مطالعه حاضر از بین 23 مقاله مورد بررسی، تعداد 11 مطالعه وارد سنتز کیفی شدند. تنوع روش مطالعات مانع انجام سنتز متاآنالیز شد. بیشترین تعداد مقالات در دانشجویان جراحی (4 مطالعه) انجام شده بود. 5 مورد از مطالعات مورد بررسی ما استفاده از لاگ بوک های آنلاین را گزارش کردند. تعداد 7 مورد از مطالعات به بررسی نقش لاگ بوک در ارزیابی دانشجویان پرداخته بودند. مابقی مطالعات مقبولیت لاگ بوک را برای دانشجویان و اساتید بررسی کرده بودند. از محدودیت های اصلی اذعان شده در مطالعات، نیاز به حضور یک ناظر برای تایید صحت اطلاعات، نیاز به منابع زمانی و مالی برای اجرای درست برنامه ثبت فعالیت ها و مشکلات مربوط به جمع آوری داده ها بوده است.

نتیجه گیری

مرور مطالعات نشان داد که زمینه تحقیقی در مورد کاربرد لاگ بوک در آموزش پزشکی بیشتر به مفهوم آن در ارزیابی یادگیری دانشجویان اشاره دارد که در اکثر موارد کارایی آن را نشان می دهند. با این حال از نظر مقبولیت و قابل اعتماد بودن داده ها بسته به روش استفاده از لاگ بوک ها در بین مطالعات اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!