واضح سازی مفهوم نقش پرستار متخصص در بخش مراقبت های ویژه: تحلیل مفهوم با رویکرد راجرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در عصر جدید نیاز به داشتن پرستارانی با نقش تخصصی به دلایلی هم چون پیشرفت تکنولوژی، افزایش سن و بروز بیماری های مزمن برای دریافت مراقبت باکیفیت و کاهش هزینه های درمانی بیش از بیش احساس می شود.

روش کار

دراین مطالعه از رویکرد تکاملی راجرز برای شفاف سازی مفهوم نقش پرستار متخصص در بخش مراقبت های ویژه استفاده شد. به این منظور پایگاه های انگلیسی زبانPubmed, Scopus, Web of Sciences،Science direct, Proquest از سال 1980 تا 2019 و پایگاه های فارسی ، Iran Medex، , SID و Magiran از سال 1370 تا 1397  با استفاده از کلمات کلیدی پرستار متخصص، نقش پرستار متخصص در بخش مراقبت ویژه و معادل های انگلیسی آن مورد جستجو قرار گرفت. از 1600 مطالعه اولیه، 12 مقاله وارد تحلیل نهایی شد.

یافته ها

در این مطالعه، ویژگی های مفهوم پرستار متخصص بخش مراقبتهای ویژه در دو بعد بهبود بیمار، بهبود کیفیت ارایه خدمات و تسهیل در ترخیص زودتر بیمار از بخش مراقبت های ویژه شناسایی شدند. پیشایندها مشتمل برداشتن حداقل مدرک کارشناسی، تعهد حرفه ای و تفکر انتقادی، محیط بالینی و آموزشی حرفه ای، داشتن اساتید مجرب و حرفه ای و پیامدها نیز دربردارنده رضایت خدمات گیرندگان و خانواده بیماران، ارایه مراقبت با کیفیت، تسهیل در روند ترخیص زودهنگام بیماران،کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم درمانی، جلوگیری از ایجاد و پیشرفت عفونت های بیمارستانی بودند.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه مفهوم نقش پرستار متخصص در بخش مراقبت های ویژه را مورد شناسایی قرار داده است و نشان می دهد که پرستار متخصص دارای ماهیتی پیچیده، دایمی، متنوع و پویاست و پرستار متخصص نقش مهمی را در ارایه مراقبت به بیماران از جمله ارایه مراقبت با کیفیت در بالین، کاهش هزینه های درمانی و جلوگیری از ایجاد عفونت های بیمارستانی ایفا می کند. آگاهی از ویژگی های مفهوم نقش پرستار متخصص در بخش مراقبت های ویژه، پیشایندها و پیامدهای گسترده آن بیش ار پیش منجر به ارتقاء جایگاه، اهمیت و کاربرد این مفهوم در حرفه پرستاری می گردد و ابزاری اکتشافی برای بررسی و تحقیق بیشتر و گسترش بدنه دانش موجود در این حرفه محسوب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!