تحلیل وضعیت زنجیره ارزش صنایع تولیدی عسل در استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

در دنیای امروز بنگاه ها به دنبال کسب سود بیشتر با صرف هزینه های کمترند، در این میان مزیت رقابتی، هدف اصلی بنگاه ها است. هر حوزه از فعالیت های مختلفی تشکیل شده است که دارای ارزش افزایی متفاوتی هستند. ارزش نهایی یک کالا توسط فعالیت های هر بخش از تولید به دست می آید. برای اینکار باید زنجیره ارزش محصول را شناخت. زنجیره ارزش، چرخه ای از فعالیت های ارزش آفرین در فرآیند تولید محصول را نشان می دهد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل زنجیره ارزش صنایع تولیدی عسل بر اساس مدل زنجیره ارزش پورتر در استان کرمانشاه می باشد.

مواد و روش ها

این پژوهش بر اساس هدف یک پژوهش کاربردی، بر مبنای گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای و از نظر رویکرد یا روش شناسی، یک پژوهش کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارشناسان اداره جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، کلیه بنگاه های زنبورداری و تولیدی های عسل در استان کرمانشاه بودند که بنابر شناخت میدانی، تعداد آن ها 1900 نفر برآورد شد که از میان آن ها 320 پرسشنامه صحیح با طیف لیکرت برای پردازش داده ها گردآوری شده است. برای پردازش داده ها، از فنون آمار توصیفی و آزمون تی-استیودنت در نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شده است.

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد که وضعیت هر 7 مولفه مربوط به زنجیره ارزش صنایع تبدیلی در استان کرمانشاه مناسب نبوده و نیاز به بهبود و توجه جدی دارد. همچنین، یافته ها نشان داد که حلقه گم شده زنجیره ارزش صنایع تولیدی عسل در استان کرمانشاه در مرحله اول، مربوط به نبود ارتباط بین تولیدکنندگان/جمع آوری کنندگان محصولات با بخش صنعتی این صنعت، و در مرحله ی دوم بین بخش صنعتی با مبدا تجاری سازی محصولات در سطح ملی و بین المللی می باشد. این دو حلقه ی مفقوده موجب کم ارزش شدن فعالیت های تولید و توسعه ای صنایع تولیدی عسل در این استان شده است.

نتیجه گیری

باید حلقه ی ارتباطی بین جمع آوری کنندگان محصولات/زنبورداران با بخش صنعتی و فرآوری کننده صنایع تولیدی عسل ایجاد و مورد بهینه سازی قرار گیرد. سپس ارتباط بین بخش فرآروی کننده با مبداهای تجاری سازی چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی نیز برقرار شود تا در ارزش زنجیره حداکثر سازی قرار گیرد. این حداکثر سازی ارزش زنجیره افزایش هدفمندی کمی و کیفی در سطح تولیدات و تنوع محصولات صنایع تولیدی عسل استان کرمانشاه را در پی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!