نقش فن آوری های نوین در جرم یابی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه دانش و فناوری های جدید، گام های سریعی برای ورود به هزاره سوم برداشته اند و جامعه نیز به سرعت در حال دگرگونی و از سوی دیگر جرایم نیز در حال افزایش است؛ همین موضوع باعث تغییرات بنیادی در دانش پلیسی و طرز تفکر نسبت به آن شده و ضرورت برخورداری از یکپارچگی و کارآمدی اطلاعات و توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در ناجا را اجتناب ناپذیر نموده است. از این رو در پژوهش حاضر به بررسی نقش فناوری های نوین در جرم یابی پرداخته شده است.

روش

از نظر نوع و هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است. مطالعات اکتشافی به روش کتابخانه ای و میدانی انجام و پس از تدوین ادبیات موضوع، مراتب به نظر 25 نفر از صاحب نظران و خبرگان رسیده و تایید شده است. برای نیل به این هدف با استفاده از روش دلفی، نظرات آنها جمع آوری و سپس با بهره گیری از منطق فازی، داده ها تجمیع و تحلیل شده است.

یافته ها و نتایج

نقش و اهمیت فناوری های نوین در افزایش توانایی پلیس آگاهی در اموری نظیر سرعت عمل در شناسایی مجرمین، تسهیل همکاری با مردم، آگاهی یافتن از وقوع جرایم، محل ها و میزان افزایش آنها، هوشمند سازی و خودکار شدن سیستم های کنترل متهمان و موارد دیگر بسیار برجسته و هویداست که درنهایت موجب کاهش تلفات و ضایعات ناشی از جرم خواهد شد. در نتیجه به نظر می رسد که در دوران کنونی، به کارگیری فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در ماموریت ها، یک انتخاب نیست؛ بلکه اجبار و یک حقیقت آشکار است، فلذا بایستی تمامی اقدامات با هدف طراحی سامانه ای جامع و یکپارچه با هدف تحلیل داده های موجود صورت گرفته و هرچه سریع تر پیاده سازی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!