بررسی تغییرات بیان ژن NF-kB به دنبال ویروس اپشتین بار و مشارکت آن در نیمه عمر بیماران لوسمی لنفوبلاستیک حاد اپشتین بار مثبت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 لوسمی یکی از شایع ترین بدخیمی های دوران کودکی است. ویروس اپشتین بار (EBV) یک ویروس تومورزا از خانواده هرپس ویروس ها بوده و باعث عفونت اولیه در خردسالان است. هدف از این مطالعه، بررسی افزایش بیان NF-kB به دنبال ویروس EBV و مشارکت آن در نیمه عمر بیماران لوسمی لنفوبلاستیک حاد EBV مثبت بود. 

مواد و روش ها

 در این مطالعه مورد شاهدی نمونه خونی 60 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان کودکان تبریز طی 6 ماه در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفت. استخراج RNA از نمونه جمع آوری شده انجام و سنجش کمیت و کیفیت RNA استخراج شده با دستگاه نانودراپ و الکتروفورز ژل آگارز صورت گرفت. سنتز cDNA از RNA استخراج شده از نمونه انجام شد. میزان بیان ژن NF-kB با استفاده از روش Real Time PCR مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون تی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد ویروس EBV باعث کاهش بیان ژن NF-kB در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد شده و همچنین میزان بیان ژن NF-kB در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد به طور معنی داری در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته است (p<0/05). 

نتیجه گیری

ژن NF-kB می تواند به عنوان یک پیش آگهی تشخیص لوسمی لنفوبلاستیک حاد باشدکه نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه است. همچنین انجام مطالعات بیشتر در مورد عفونت EBV و بیماری لنفوبلاستیک حاد ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
550 تا 565
لینک کوتاه:
magiran.com/p2402566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!